Catch .44
Rating: 1.0/5 (3 votes cast)

Catch .44

Börjar Bruce Willis bli som Al Pacino och Robert DeNiro? Jag tycker att jag ser hans namn i obskyra biroller i diverse skitfilmer och han får säkerligen bra betalt. Hans ”roller” är de samma. Han ler sitt pojkaktiga leende och tror att det räcker? Nu ser jag samma trend med Forest Whitaker och är besviken.

Catch .44 börjar med att de tre huvudpersonerna spelade av Malin Åkerman, Nikki Reed och Deborah Anna Woll sitter på en diner och snackar om ingenting, men tjafsar om det i alla fall. Det är uppenbart att de inte är där för att äta utan väntar på något. Några minuter senare reser de sig upp och skriker med dragna vapen ”I’m not even going to say it because y’all know what this is”. Låter det bekant?

Jo, nykomlingen Aaron Harvey är uppenbart en Tarantino-fan. Dialoger, bilar, platser, ja allt luktar halvtaskig Tarantino-kopia. Det är inget fel att ge homage till sina idoler men det här är steget närmre stalking och klippa ut bokstäver ur tidningar än något annat. Öppningsdialogen är en blandning av Reservoir Dogs och Pulp Fiction. Visst har han ändrat dialograden från ”Everebody be cool, this is a robbery” men just ”be cool” används flertalet gånger i Catch .44.

Vi får se början av rånet innan återblickar bakåt i tiden för att sedan hoppa fram till ytterligare någon minut av rånet och sedan tillbaks igen. Ja du fattar om du någonsin sett en Tarantinorulle. Innan sluttexterna rullar har något lånats, stulits eller rakt av kopierats från [sätt in valfri Tarantino-titel här]. Ifall du sett trailer för filmen och utlovats en film i samma stil som Reservoir Dogs eller The Usual Suspects kommer du bli grymt besviken. Att ens nämna de två titlarna i samma andetag som Catch .44 är inte bara att förringa de filmernas storhet utan även att visa på sjukt dåligt omdöme. Hur Aaron Harvey lyckats övertala Bruce Willis och Oscarvinnaren Forest Whitaker att medverka i denna soppa är över mitt förstånd.

Vill du se en Tarantino-rulle kan jag rekommendera flera regisserade av Quentin Tarantino. Catch .44 bidrar inte med något nytt, eget eller kreativt. Undvik och se hellre om Reservoir Dogs och Pulp Fiction.

Rating: 1.0/5 (3 votes cast)
Catch .44, reviewed by Mats Lundberg on 2012-05-24T07:00:24+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 24 maj, 2012