Challenger Disaster

Challenger Disaster

challenger1Det finns ett fåtal personer jag ser upp till. Idoler eller vägvisare, kalla dem vad du vill. Richard Feynman är en av dessa personer. Nobelpristagare och fysiker. En superhjälte inom vetenskapen och hans föreläsningar inom fysik är fortfarande lika legendariska som lättförståeliga. Han ville förklara vetenskap så att alla skulle förstå. För den intresserade finns Feynman Lectures på youtube.

Challenger Disaster handlar, som titeln avslöjar, om rymdfärjan Challenger som exploderar 73 sekunder efter uppskjutningen. Sju personer miste livet varav en lärare, Christa McAuliffe, den 28 januari 1986. Farkostens vrakdelar spreds i Atlanten utanför Floridas kust. Presidenten Ronald Reagan beordrade en utredning, the Rogers Commission, för fastställa vad som gått fel. Gruppen bestod av bland annat Neil Armstrong och Richard Feynman.Science Channel

De senaste veckorna har jag sett diverse dokumentärer relaterade till rymden på bland annat Netflix. Det kan vara relaterat till att en annan av mina hjältar, Neil deGrasse Tyson, presenterar remaken av Carl Sagans Cosmos som sänds i USA just nu. När jag började se Challenger Disaster visste jag inte att fokus skulle vara på Feynmans roll i Challenger-utredningen. Hade jag vetat det hade jag sett den tidigare.

Feynman (William Hurt) rekryteras till Rogers Commission av vad vid första anblick verkar vara slumpartade händelser. En som varit student till honom har lyckats få med honom på ett hörn. Feynman upptäcker att det är massor med politik och affärer som styr vart utredningen håller på med framför att faktiskt följa bevisen och utreda vad som hänt. Den enda som verkar vara på Feynmans sida är den tvåstjärniga generalen Kutyna (Bruce Greenwood, Star Trek) som förklarar att Feynman är den enda som faktiskt har någon frihet att undersöka saken. Alla andra som är med i utredningen har en egen agenda som inte nödvändigtvis är sanningen. Redan tidigt konstaterar Rogers att det finns flera miljoner saker som kan ha gått fel och antyder att det i princip omöjligt att hitta svaret. Feynman som kommer från kvantfysikens värld ser snarare på problemet som hanterbart eftersom det bara är några miljoner möjligheter.Challenger: Final FlightFeynman följer bevisen och trots att han blir motarbetad lyckas han ta sig fram genom den politiska snårskogen. Genom att använda den vetenskapliga metoden lyckas han hitta orsaken till olyckan. Några sekvenser har givetvis dramatiserats för filmens skull, men den är i sak helt sanningsenlig. Feynman, som trots att han var döende i cancer, slutförde utredningen och skrev boken What do you care what other people think? som till hälften handlar om Rogers Commission. Han bifogade dessuom ett eget appendix till kommissionens rapport där han sammanfattade alla brister han upptäckt i NASAs hierarkiska struktur som indirekt lett till olyckan. Först ville inte kommissionen att den skulle vara med, men då vägrade Feynman att skriva på utredningen och kommissionen ändrade ståndpunkt.

Rogers:  De andra i kommissionen visar bara sin respekt.
Richard Feynman: Och du menar att jag inte gör det? Förstår du konsekvensen av att syret aktiverats? Det gör jag. Astronauterna måste har gjort det själv. Vilket betyder att de var vid livet en del av de två minuterna och 36 sekunderna innan de slog i havet. Mr Rogers jag är ateist, jag tvivlar på att de rör Guds ansikte så jag föredrar att visa min respekt genom att hitta förklaringen till deras fruktansvärda död och inte bara stå och se ledsen ut.”challenger3För att vara en TV-film är jag imponerad av Challenger Disaster. Skådespelet är av hög klass och förutom de som redan nämnts ser vi Brian Dennehy (Arkitektens mage) och Joanne Whalley (Willow) i några av birollerna. Filmen är intressant både ur porträttet av Feynman och Challlenger-utredningen. Filmen kan ses som en vetenskapligt thriller drama fast utan action och våld. En klart sevärd film och fick mig att återbesöka Feynman Lectures igen och det är aldrig fel. Det är synd att inte originaltiteln, med sin tydliga dualitet, inte används i den svenska distributionen.

Challenger Disaster, reviewed by Mats Lundberg on 2014-06-04T07:00:01+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 4 juni, 2014