Chasing Mavericks
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Chasing Mavericks

Jay, en ung surfare med stor talang försöker få surflegenden Frosty att lära honom bemästra de största vågorna, så kallade mavericks. Frosty är den ovillige mentorn som ger sin adept uppgifter som vid första anblicken inte verkar ha med surfing göra men som så klart har en undermening som blir uppenbar senare. Har vi sett det förr? Ja, men inte på en surfingbräda. Detta är en rätt snäll film som är illa berättad men det gör inget för grundidén är redan återanvänd till leda och denna film är mest för riktiga surf-fans.

Boyz-Mavericks_Brown-640

Jay är en tonåring som lever i Santa Cruz med sin mor. Hon har problem med alkoholen och sover ofta bort dagarna. Hans far har inte hörts av sedan Jay var liten. Jay lever för surfing men de har det svårt ekonomiskt då hans mor inte kan behålla ett jobb. Jay drömmer om att surfa på de största vågorna, så kallade mavericks som slår mot kusten en bit från Santa Cruz. Han ser upp till surflegenden Frosty och försöker få honom som lärare. Frosty är inte intresserad utan vill leva sitt fria liv utan krav, trots att han är en familjefar. Sakta men säkert kommer dock Jay honom närmare och Frosty börjar träna honom så han ska kunna rida på mavericks.

CHASING MAVERICKS

Berättelsen om den ovillige mentorn som helst inte vill ta sig an den unge adepten har ju visats i alla möjliga filmer som tex Karate Kid och Star Wars IV: Rymdimperiet slår tillbaka. Det är inget nytt som tillkommer här, lärlingen tycker att uppgifterna han får är för svåra eller så förstår han inte vad de har med målet att göra. Detta gång är alltså målet att surfa på världens största vågor och Jay får skriva om observationer, rädsla och han får paddla till en ö bland annat.

Filmen är baserad på verkliga händelser och personer. Jag hade dock svårt att känna sympati för karaktärerna i filmen. Mentorn Frosty, spelad av Gerard Butler (300, RocknRolla) är en egoist och helt uppslukad i sitt och negligerar sin familj och framför allt sin dotter. Han kommer ofta hem när dottern redan somnat och han verkar inte ge henne någon tid eller uppmärksamhet alls. Den unge Jay, spelad av Jonny Weston som också surfar ges desto mer tid och uppmärksamhet vad det lider och Jay säger vid något tillfälle att Frosty är en sådan far som han skulle vilja att hans egen var. Varför undrade jag? Deras relation är mer som bröder, vem vill ha en far som endast bryr sig om dig om du gör det han älskar att göra? Jay hade jag också svårt att ta till mig. En risktagare som inte verkar bry sig om hur de runt omkring honom påverkas av hans beslut och agerande. En adrenalinjunkie som pressade gränserna tills rekylen kom. Filmen är en enda stor hyllning till dem som kör sitt race och testar gränserna även om de riskerar att betala med sitt liv.

chasing mavericks whysoblu 6

Det finns även en mänsklig antagonist till Jay och det är en kille som verkar vara ledaren för ett gäng busar som skolkar, gör småbrott och dricker alkohol. Han är väldigt harmlös första halvan av filmen och i andra halvan är han lite tuffare men han är en rätt onödig figur som mest verkar dyka upp för att mobba Jay när storyn i övrigt blivit lite seg. Även den kärlekstråd som självklart finns i filmen slarvas bort. Tjejen Jay är intresserad av benämns någon gång som hans ungdoms stora kärlek men hon tittar också bara in och ut i storyn när det passar. Det känns som om dessa två och några till endast existerar när de är i bild.

vlcsnap_2013_02_19_01h33m06s183_large kopiera

Är du surf-fantast kanske du kan blunda för filmens svaga sidor och då få ut något av filmen. Men jag är samtidigt inte speciellt imponerad av de sekvenser i filmen där det surfas. Dessa kunde ha varit mer spännande och intensiva. Nu är det ofta filmat på långt avstånd och dramatiken och nerven finns helt enkelt inte där. I helhet är filmen faktiskt rätt trist.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Chasing Mavericks, reviewed by Roney Lundell on 2013-03-19T07:00:43+00:00 rating 2.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 19 mars, 2013