Chef

chef2

Söker du spännande en spännande resa, härlig matlagning och en rejäl dos av skratt? Då tycker jag att du skall titta på filmen Chef. En feelgood-film utan dess like som trots det undviker att plocka billiga poäng.

Carl Casper är en frånskild och väldigt arbetsorienterad kock som någonstans längs vägen tappat sin glöd både karriärmässigt och relationmässigt. Ifrån sitt tidigare giftemål med Kubanskan Inez så har Carl en son som heter Percy som han träffar mindre än vad sonen själv hade önskat. När Carl Casper förlorar sitt jobb skaffar han sig en foodtruck och ger sig ut på en resa tillsammans med sin son Percy. En resa som skall komma att förändra de båda karaktärernas relation till varandra samt deras liv för alltid.

I Chef får du se en stor ensemble av skådespelare i större och mindre roller. Jon Favreau regisserar och har skrivit manus till filmen samt spelar kocken Carl Casper. Carls son Percy är en av filmens utropstecken, en roll spelad av en strålande Emjay Anthony som bara var tio år när filmen spelades in 2013. Percys smått excentriska mor spelas av Sofia Vergara som gör en helt okej insats med en karaktär som framstår som rätt platt och tråkig. Både Favreaus och Vergaras insatser lyfts till viss del av filmens starka birollslista. Några skådespelare som dyker upp i denna långa listan är Robery Downey Jr., Dustin Hoffman, Scarlett Johansson, John Leguizamo, Oliver Platt med flera. Skådespelarna gör trevliga inhopp i mer eller mindre viktiga roller som dyker upp under historiens gång.

chef4

I sin kärna är Chef en film om bekräftelse. Sonen som söker sin faders bekräftelse och en fader som söker bekräftelse för sin egen skull. Tyvärr söker Carl denna bekräftelse hos en matskribent som uppenbarligen redan bestämt sig för att han inte gillar honom och hans matlagning. Parallellt handlar filmen om att Carl får ett bryskt uppvaknande ifrån tanken att han är en framgångsrik kock, till verkligheten att han inte har lyckats följa med i restaurangbranschens utveckling. Något som även speglas i relationen mellan Favreaus och Anthonys karaktärer. Det skapas en kul kontrast mellan Favreaus karaktär som har hamnat efter i stort sätt allt han gör och sonen som har framåtanda och hänger med i allting som händer i sin omvärld. Ifrån att ha varit ledaren och läraren på sin arbetsplats så får Carl Casper inse att han har en hel del att lära ifrån sin son som han knappt tagit sig tid att lära känna. Min största invändning emot filmen är egentligen att en del val framstår som rent egocentriska för Jon Favreaus ego. Det framstår som en smula osannolikt att två så vackra kvinnor som Vergara och Johansson skulle falla för den plufsiga och buffliga karaktär som han ändå spelar.

chef1

Chef är varken unik eller ett mästerverk men det är inte heller något filmen utger sig för att vara. Jon Favreau övertygar med sin första mindre rulle sedan Ironman-filmerna och Cowboys & Aliens. Genom att göra en enklare berättelse med större fokus på filmens karaktärer än specialeffekter så tar Favreau på sätt och vis ett steg tillbaka ifrån Hollywoods storfilmer. Enkelt är inte alltid sämre och jag kan tänka mig att han njöt under inspelningen av filmen samt dess mindre skala. Berättelsen om en arbetsorienterad far som glömt bort sin son är inte unik men Chef vågar gå sin egen väg och undviker de vanligaste klichéerna. En trevlig historia, stabila skådespelarinsatser, ett trevligt soundtrack och ett skarpt foto är vad du får om du bestämmer dig för att se Chef. Eftersom jag själv är intresserad av matlagning så går filmen troligtvis extra bra hem hos mig och andra som gillar detta tema. Filmen fångar alla utsökta ljud du kan höra i ett varmt kök och du kommer definitivt vara hungrig när eftertexten rullar.

Chef, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-07-31T06:46:03+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 31 juli, 2015