Cirkeln
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Cirkeln

cirkeln-03När boken kom ut 2011 svepte den som en eld igenom Sverige och blev hyllad i stort sätt överallt. Den har beskrivits som Twin Peaks möter Buffy i den svenska urskogen. Så jag hade en del förväntningar när jag satte mig ner för att se filmen.

Engelsfors är en bruksort i Bergslagen som har varit på dekis de sista decennierna. Det är en plats där alla känner alla och gruvan är nedlagd för länge sedan. Där finns en gymnasieskola där våra huvudpersoner går. En dag tar enstöringen Elias livet av sig och strax därefter börjar magin väckas till liv i sex unga flickor. De får reda på att de är häxor som behärskar magi och att demonerna försöker ta sig in i vår värld. Enda sättet att stoppa dem är att samarbeta och inte lita på någon annan, men det är inte helt lätt när är så olika. Och samtidigt har demonerna en förbundsförvant där ute som försöker ta livet av dem.cirkeln-04

Svensk fantasy är något som vi kanske inte är vana vid, men Låt den rätte komma in visade att det gick alldeles utmärkt att göra svenska filmer om det övernaturliga som blir bra och Cirkeln försöker följa i samma spår. Boken är ungdomslitteratur och det märks i de klichéfyllda porträtten av de olika ungdomarna, vi har ledaren av de populära gänget som gillar att trycka ner andra, den tystlåtna fula tjejen som mobbas, den vilda som festar och bråkar med sin mamma och plastpappa, flickan som har ätstörningar, hon som har akademiker till föräldrar och pluggar hårt samt hon som bor själv i en ungdomslägenhet och är rebellisk. Samtidigt är det som fungerar bra i filmen hur deras vanliga ungdomsliv krockar med magin. Där i ligger filmens styrka, att dessa flickor har sin vanliga tonårsproblem samtidigt som de brottas med att använda sina nyfunna förmågor. Många av tjejerna har sin första roll här men övertygar ändå eller kanske just på grund av det som dessa osäkra sextonåringar som tar sina första steg mot en ny värld, både inom vuxenlivet och magin.

Däremot så drabbas tempot i filmen, med så många huvudpersoner och bakgrundshistorier så blir det småsegt ibland, filmen rör sig inte framåt i det tempo den borde utan stannar kvar för länge på vissa saker. Den är nästan två timmar och trettio minuter lång, man hade kunnat ta bort minst femton minuter och jag tror att filmen hade vunnit på det. Det lär väl dessutom komma en tv-serie av detta sedan som är ännu längre. Det är däremot väldigt stämningsfullt genom hela filmen, Twin Peaks-andan ligger tung över Bergslagen och skogen, den övergivna folkparken där flickorna möts för att öva känns nästan som den är tagen direkt ur serien. Och Benny Anderssons musik bidrar ytterligare till detta. Helt klart en av filmens stora styrkor för mig var hur suggestiv stämning det var från första bildrutan, det görs att man sugs in i filmen. Och kul med en svensk film där specialeffekterna var riktigt bra.cirkeln-02

Cirkeln är bra svensk tonårsfilm och fantasy, en inte helt lätt balansgång. Men regissören Levan Akin lyckas med detta och det bådar gott inför de två kommande filmerna. Jag hoppas att de kan ta svensk film ytterligare ett steg framåt.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Cirkeln, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-08-12T06:49:46+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 12 augusti, 2015