Class of Nuke ‘Em High

nukemRadioaktivitet, high school och ett kultfilmsbolag som aldrig någonsin skämts för något. Tromas Class of Nuke ‘Em High är en cool titel, men inte mycket till film.

Jag var inställd på att hata precis allt. Det är något med Tromas humor och Lloyd Kaufmans framtoning som alltid irriterat mig, utan att jag för den skull sett speciellt många av deras filmer. När nu Combat Shock visade sig vara en positiv överraskning kändes det inte lika motbjudande att även försöka sig på Class of Nuke ‘Em High som förmodligen är en av deras mest kända titlar. Nu tyckte jag faktiskt att det mesta var någorlunda uthärdligt och ingenting som provocerade mig, men det är fortfarande ingenting jag någonsin kommer att se om.

Class-of-Nuke-Em-High-Robert-Prichard-Janelle-Brady-4Har man en förkärlek för lågbudget, för splatter eller för fjantig humor med 80-talsestetik finns det garanterat en del att hämta här. Handlingen kretsar kring ett high school som ligger i närheten av staden Tromavilles, vad gäller säkerhetsrutiner mindre nogräknade, kärnkraftverk. Det läcker radioaktivt avfall lite överallt, något som påverkar både elever och cannabisodlingen. I skolan regerar det extremt buffliga värstinggänget Cretins som bland annat står för en hotfull försäljning av droger och för att bete sig illa i största allmänhet. Efter en fest drabbas huvudpersonerna Warren och Chrissy av resultatet från att röka en joint vars innehåll fått en lagom dos giftgrönt avfall som gödningsmedel. Sedan följer en hel del våld, blod, naket och typiska high school-scener, fast med skådespelare som aldrig skulle komma i närheten av en audition till Glamour. Det är ganska rörigt och anarkistiskt, men mellan varven faktiskt lite småcharmigt.

Det är den där rebelliska känslan av att inte behöva bry sig om god smak, testpubliker eller speciellt mycket över huvud taget som går att uppskatta. Hade jag varit 13 kanske även en del av den gräsliga humorn hade fungerat. Tyvärr blir det alldeles för mycket att sitta och titta på karaktärer som skriker fram alla repliker som i en tecknad serie, eller bara skriker i största allmänhet medan de rusar runt i skolan. Jag vill att sådan här typ av film ska vara mer underhållande än vad det här blir. Jag vill ha mer energi och mer brutala överraskningar istället för fumliga effekter med folk som kräks grönt eller jagar varandra i skolan. Jag vill framförallt inte hinna bli uttråkad när speltiden inte ens kravlar sig över 90 minuter, men tyvärr är det precis vad som händer. Det finns garanterat en publik för Class of Nuke ‘Em High och har du orkat läsa såhär långt är oddsen ganska goda för att du hör dit. Jag gör det inte.

Class of Nuke 'Em High, reviewed by Erik Nyström on 2014-03-22T12:08:10+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 22 mars, 2014