Cloverfield
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Cloverfield

Cloverfield-3När den kom var Cloverfield en av de mest hypade filmerna på länge. En smart marknadsföringskampanj byggde snabbt upp mystik och surr på internet. Var det en ny Godzilla-film? Kanske finns det kopplingar till Lost (eftersom J.J. Abrams varit iblandad i båda projekten)? Det visade sig vara en slags mix av The Blair Witch Project och en monsterfilm som krävde att undertecknad preparerade med åksjuketabletter innan biobesöket. Den finns för närvarande att se på Netflix, vilket var precis vad jag gjorde.

Några vänner träffas för att ta farväl en av dem som ska flytta till Japan. Tillställningen dokumenteras med videokamera, men festligheterna tar ett abrupt slut när en explosion skakar hela Manhattan. Det verkar som om någonting angriper staden, panik utbryter och för vännerna gäller det nu att försöka ta sig till säkerhet, var nu den kan finnas. Hela tiden rullar videokameran…

cloverfield-movie-street-1Jag vill minnas att när Cloverfield kom så hade det inte gjorts en så kallad found footage-film inom varje genre, utan att det kändes någorlunda fräscht då. Men jag kan ha fel. Idén att göra en intensiv och kaotisk film där någon stackare vägrar sluta film om ett monster som anfaller New York, känns ändå klockren. Särskilt när Drew Goddard och Matt Reeves har bra känsla för hur konceptet ska hanteras. Visst är inledningen där karaktärerna ska presenteras rätt trist, om än förmodligen nödvändig, men när det sedan sparkar igång är jag helt med på att fly för livet tillsammans med Manhattans innevånare i knappa timmen som då återstår av speltiden. Det blir effektivt och är spännande nästan hela tiden. Jag blir inte ens irriterad på hur karaktärerna agerar, trots att en av dem väljer att vända tillbaka in i kaoset för att leta efter en förlorad kärlek.

Det krävs däremot att man har ganska hög tolerans mot extremt skakig kamera, då det spring i trappor, klättras över bråte och skriks en hel del. Nu valde jag att inte dopa mig själv med Postafen mot eventuellt illamående i tv-soffan som jag gjorde på bio och då det kom små vågor av lätt yrsel över mig under de riktigt röriga scenerna. Är man känslig för sådant bör man överväga att undvika Cloverfield över huvud taget.

cloverfield-1Även om effekterna luktar lite lågbudget fungerar de alldeles tillräckligt. Det handlar uteslutande om digitala monstereffekter och de används precis så sparsmakat som man vill att de ska göra. Vi får inte se så mycket av monstret, utan bara skymta det mellan skyskrapor och se förvirrade fragment av skadegörelsen som det lämnar efter sig. Är budgeten begränsad och fokus ändå ska ligga på några få individers upplevelser under ett par timmar är det den vägen man ska gå. Tyvärr gör man några blunders alldeles mot slutet, där en kort liten scen som utspelar sig i Central Park alldeles uppenbart handlar om att någon med pengar och inflytande, men helt utan fingertoppskänsla, tvingat in en något som filmen mått bättre utan.

cloverfield1För mig fungerade den precis lika bra nu som när jag såg den på bio. Intensivt och lite härligt mystiskt, med skakig förstörelse från ett monster. Om man tycker att det känns som tillräckliga ingredienser i en film kommer inte Cloverfield att göra en besviken. Jag skulle gärna se att det blir något av uppföljaren som det pratas om sedan biosuccén var ett faktum. Det finns garanterat fler historier att berätta.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Cloverfield, reviewed by Erik Nyström on 2014-05-12T06:47:22+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 12 maj, 2014