Cobra

Cobra

På det ljuva 80-talet kom den första vågen av animefilmer innan begreppet anime/manga ens var känt i Sverige. Det var med stor glädje jag gick till videobutiken för att se om de senaste VHS-filmerna med bl.a. titlar som Galaxy Express 999 och Starzinger hade kommit in. Men den bästa av alla var Cobra som var oförglömligt dubbad av Thomas Bolme.

Cobra: Hur många gånger ska jag säga det? Roger Moore är den bästa Bond!

Cobra
, eller Space Adventure Cobra
 som originaltiteln lyder, var ett hopkok av BarbarellaStar Wars, Indiana Jones och James Bond (speciellt Roger Moore’s version). Cobra är en karaktär som först lever ett tråkigt Svenssonliv, där han drömmer om farliga uppdrag och vackra kvinnor. Efter en rad spännande händelser som involverar rymdmaffian upptäcker Cobra att han har fått minnesförlust efter en plastikoperation, just för att undkomma rymdmaffian. Här kommer också hans kvinnliga medarbetare, androiden Jane, in i bilden. Han bestämmer sig för att återuppta sitt gamla liv, vilket blir startskottet för en massa spännande och bisarra äventyr, där det blir farliga intermezzon med diverse figurer från rymdmaffian.

Cobra var egentligen en tv-serie i 31 episoder på ca 25 minuter, men här i Sverige kom det bara ut 16 episoder samlade på fyra VHS-kassetter. Detta gjorde att det blev ett abrupt slut på serien, ett öde som drabbade flera animeserier på olika sätt har jag förstått. Både Galaxy Express 999 och Starzinger hade ett frånfälle på flera episoder i mitten, men fick i alla fall ett värdigt finalavslut. Karaktären Cobra ska ha varit baserat på skådespelaren Jean-Paul Belmondo, riktigt hur har jag faktiskt inte en aning om för jag kan inte se någon helst koppling alls. I mitt tyckte är det mer en kombination mellan Roger Moore och Jackie Chan. Cobra har också, precis som James Bond och Indiana Jones, ett signaturvapen – psychogun som sitter i hans vänstra arm och används med mental kraft.

Det är faktiskt skytten som ligger risigt till, trott eller ej!

Animationsstilen som filmen har
är fortfarande hållbar och stämningsfull trots att den är gjort på 80-talets början. I slutet av viktiga scener ”fryser” scenen till som en slags förstärkning, vilket gör att scenerna ser mer ut som rutor från en serietidning. Men det är ett knep som jag tycker funkar, även animefilmen Golgo 13- The Professional från 1982 använder sig av samma knep. Båda filmerna har också samma regissör. Det jag tycker är positivt är att Cobra, precis som Golgo 13, inte är ritad som den stereotypiska animestilen. Tillhör man den generation som växte upp med Toy Story kan Cobra se lite billig och möjligen dålig ut, men ge det en chans iallafall. Det som stärker ”filmen” är den väldigt sköna japanska jazzpsykedeliska musiken som för mig har blivit synonymt med sci-fi. Jag har till och med musiken på min mp3-spelare.

Cobra och Dominick mot huvudskurken,på alla sätt, i tv-serien.

Det finns lite smånegativa
saker som jag tänkte ta upp här i slutet. För det först är menyerna väldigt tråkiga, speciellt bakgrunden när man ska välja språk. Jag saknar även Tomas Bolmes röst då det bara finns originalspråk (japanska). Dessutom blir det lite tjatigt att se introt 31 gånger. Ska sanningen fram är det ungefär de 17-18 första episoderna som är de bästa, men gillar man äldre anime är boxen rekommenderbar.

Cobra, reviewed by Mathias Linder on 2012-12-12T17:00:15+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 12 december, 2012