Code of Silence
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

Code of Silence

Code_Of_Silence_3-e1345526233238Om jag hade något Chuck Norris-skämt på lager skulle jag skrivit det här, men nu kan jag tyvärr inget. Ledsen att göra er besvikna, något som filmen däremot inte kommer göra. Inte om ni tillhör målgruppen.

Varför är Chuck Norris den enda av poliserna som verkar vara intresserad av annat än att hänga på puben eller på gymet? Varför vet Chuck Norris vad alla skurkarna heter i förnamn? Varför hotar ena skurken Chuck Norris att han kommer döda den rivaliserande skurkens dotter istället för att hota den rivaliserande skurken själv? Om det är frågor du ställer dig och dessutom upplever dig frustrerad över att aldrig få svar på är Code of Silence något du ska undvika. Om du däremot gillar simpel 80-talsaction med tidstypiskt soundtrack, lagom skitiga storstadsmiljöer och naturligtvis Chuck Norris har du däremot kommit rätt.

cos3-650En annan faktor som kan ge denna typ av film ett visst mervärde är skådespelarna och inte heller där blir jag besviken. Förutom Norris (A Force of One, The Octagon) själv, bjuds man på en massa kultiga gubbar som Henry Silva (Manchurian Candidate), Ralph Foody (Raw Deal) och ex-snuten Dennis Farina (Luck) för att nämna några. Regissören Andrew Davis (mest känd för The Fugitive) återanvände även stora delar av ensemblen i både The Package med Gene Hackman och Above the Law med Steven Seagal.

Tydligen erbjöds rollen som Eddie Cusack till både Clint Eastwood och Kris Kristofferson innan Chuck Norris slutligen tackade ja. Då jag verkligen inte är något större fan av honom känner jag mig tämligen övertygad om att det hade blivit en bättre film med någon av dessa i huvudrollen. Var inte Charles Bronson tillgänglig? Han hade garanterat gjort bättre ifrån sig än Norris, som mest klampar runt i någon fuljacka och ser ointresserad ut. Visst kan han kanske slåss, men Code of Silence hade förtjänat bättre.

code_of_silence_film_warehouse_showdownTiteln åsyftar den hederskod inom polisen som innebär att man inte tjallar på en kollega, något som den rakryggade Cusack givetvis gör i viss mån. Detta kommer oerhört olägligt för honom, då det leder till att han mer eller mindre blir utfryst och tvingas försöka sätta stopp för det krig mellan två knarkkarteller som trappas upp. Som tur är har han en fjärrstyrd stridvagn till sin hjälp.

En väldigt ospännande film utan någon riktig skärpa i actionscenerna heller, men om man kan uppskatta den för de egenskaper jag nämner i inledningen och förlåta de uppenbara bristerna kan den ändå vara värd att ödsla lite tid på. Självklart är den given hos ett Chuck Norris-fan, men om man anser sig vara det antar jag att den redan har någon form av hedersplats i filmhyllan.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Code of Silence, reviewed by Erik Nyström on 2014-10-30T08:00:49+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 30 oktober, 2014