Coherence
Rating: 4.0/5 (2 votes cast)

Coherence

Coherence3Coherence är en science fiction från 2013 inspelad under fem nätter med till stor del improviserad dialog och en totalbudget på 50.000 dollar. Slutresultatet är en film som är värd att se mer än en gång.

Fyra par träffas på kvällen för en middagsbjudning i ett mindre hus i utkanten av Los Angeles. Samma kväll kommer en komet att passera jorden tillräckligt nära för att kunna påverka hela deras tillvaro. Först försvinner mobiltäckningen och sedan går strömmen. Med ingen fast telefon eller internet som fungerar tänder gruppen ljus och böjer några glowsticks. De skrattar åt att strömmen har gått och tycker det är lite mysigt. De går ut på gatan utanför och märker att hela staden är mörklagd, men två kvarter ner ser det ut som ett annat hus har tänt.coherence4

Två av killarna kilar iväg till huset för att kolla om de har en telefon att låna. När de kommer tillbaka har de med sig en plåtlåda från det andra huset. I lådan finns ett pingisracket och ett foto på var och en av middagsgästerna med en siffra skriven på baksidan av varje foto. När de upptäcker att ett av fotona är från kvällens middag tagen i deras vardagsrum tätnar mysteriet. Vad är det som pågår och vem är i det andra huset? Från att vara en mysig middagsbjudning övergår sammankomsten till rädsla och misstänksamhet.Coherence1

Det är svårt att begränsa texten för jag vill så gärna berätta mer men då förlorar man lite av poängen och twisten med filmen. Gillar du sci-fi med hjärna och är utan behov av maffiga actionscener med CGI så är Coherence filmen för dig. Det är samma ekonomiskt återhållsamma stil som Primer, Under the Skin, Another EarthThe Man from Earth och Safety Not Guaranteed. Gillar du den här typen av filmer kommer du säkert också gilla den här. Coherence kan uppfattas som pratig och att de talar i mun på varandra så det är svårt att höra allt, men det tycker jag snarare gör den mer trovärdig med tanke på vad som händer. För det är ett kammarspel som till stor del utspelar sig i ett vardagsrum där de åtta middagsgästerna försöker försöker förstå mysteriet som sker.

Trots att dialogen till stor del är improviserad så är manuset riktigt solitt och genomtänkt. För både manus och regi står James Ward Byrkit som är mest känd från manus till Rango. Coherence är inte lika komplicerad och svårförståelig som Primer, men det finns åtskilliga lager att skala bort. Något du kan fundera över är när är starten för de händelser som sker i filmen? Det kommer förmodligen krävas mer än en titt innan alla detaljer och ledtrådar är upptäckta. Till och med titeln lägger på en extra dimension till filmen.coherence2Filmen finns att fynda i nätbutiker för under 30 kronor och jag rekommenderar att bara köpa filmen och se den. Läs inte mer om filmen för det kommer bara förta nöjet att se den. Förresten, i en av rollerna ser vi svenska Emily Baldoni som vi hoppas se mer av i framtiden.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Coherence, reviewed by Mats Lundberg on 2015-01-17T12:10:49+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 17 januari, 2015