Cold Comes the Night

cold comes the night 3Att Bryan ”Breaking Bad” Cranston skulle dyka upp i än mer i filmer var inte oväntat. Även om han redan innan sitt genombrott var produktiv verkar Cranston ha mer energi än en Duracellkanin och medverkar i minst fem filmer och TV-serier per år de senaste åren.

Cold Comes the Night, med regi och manus av okände Tze Chun är en dramathriller som utspelar sig huvudsakligen på ett motell i något av USAs bakvatten. Ägarinnan Chloe (Alice Eve, Star Trek Into Darkness) är ung änka med en dotter på cirka sju år. Hon har det knapert ekonomiskt och den korrumperade snuten Billy (Logan Marshall-Green, Prometheus) har utnyttjat situationen och tvingat in Chloe i kriminell aktivitet. För att få mat på bordet låter hon bygdens prostituerade använda motellet, allt med Billys godkännande såklart.cold comes the night 2

En kväll checkar den kriminelle Topo (Bryan Cranston) in på motellet med en kompanjon. De ska bara stanna där i fyra timmar för Topo ska leverera något dagen därpå i Kanada. Kompanjonen förser sig med en av byns horor och snabbt urartar sexet till misshandel varpå horan knivhugger kompanjonen som skjuter henne. Bägge dör och snart kryllar hela motellet med poliser som även konfiskerar bilen som innehåller Topos leverans. Topo måste leverera i tid och tvingar Chloe att hjälpa honom att få tillbaka bilen eller så dödar han hennes dotter Sophia. Chloe hoppas att Billy kan hjälpa henne, men Billy har redan hittat leveransen och tänker inte hjälpa till. Chloe försöker då bilda en allians med Topo, vilket är farligare än hon är medveten om.cold comes the night 1

Cranstons tolkning av den halvblinde kuriren Topo är tillräckligt bra för att övertyga men jag tror att han skulle kunna göra den här karaktären i sömnen. Alice Eve är däremot mer trovärdig som den delvis brutna änkan som gör allt för sin dotter. Berättelsen tuffar på i jämn takt i 90 minuter och inga överraskningar bjuds och filmen slutar precis som förväntat. Karaktärerna och berättelsen saknar fyllighet och det gör att luckorna i manus blir väldigt tydliga. Även om ensemblen är kompetent klarar de inte av att lyfta filmen över brusnivån och Cold Comes the Night kommer försvinna i mängden av liknande filmer. Det är lagom underhållande för stunden, men inte mer.

Cold Comes the Night , reviewed by Mats Lundberg on 2014-03-24T07:00:52+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 24 mars, 2014