Commando
Rating: 3.3/5 (3 votes cast)

Commando

Commando var en av de filmer som Statens biografbyrå stämplade som förbjuden under 80-talet. När filmen väl kom ut två år senare hade filmbolaget fått klippa ner filmen med 15 minuter för att den skulle visas i Sverige. Här skall vi titta närmare på den blu-ray som kom ut för ett par år sedan.

När jag var tonåring, sent 80-tal, var Commando i oklippt version lite av en helig graal. Vi hade självklart sett den hårt censurerade versionen och hört historierna om vad som hade klippts bort, avhuggna händer, rör genom magen! Ja för en 14-åring var det ett måste att få se denna film. Tidigt 90-tal på gymnasiet kom vi över en VHS-kopia av filmen från USA och satt som små barn på julafton, jag kommer ihåg att jag verkligen gillade filmen då. Snabbspola 20 år framåt i tiden och det är dags att se Commando på Blu-ray.

John Matrix är en före detta elitsoldat som numera lever ett lugnt liv tillsammans med sin dotter i en avlägsen del av USA. Han ville inte bli störd eller påmind om sitt tidigare liv, men när de soldater som varit med i hans förband där en efter en skickar den amerikanska militären soldater för att skydda honom. Något som självklart är dömt att misslyckas och snart är Matrix dotter kidnappad och han tvingad att hjälpa en före detta diktator tillbaka till makten. Men Matrix har sina egna planer och snart är han sin dotters kidnappare på spåren.

Commando är 80-tals action när den är som bäst och sämst. Stort, svulstig och fullt av övervåld. Det är lätt att förstå att censuren i Sverige satte det mellanrostade kaffet i halsen när de såg denna film. Idag ter sig allting mer harmlöst. Förutom ett par scener med avhuggna händer, sågklingor i halsen och en ett rör genom magen så känns det våld som finns i filmen ganska standard. Arnold springer runt med en massa vapen och skjuter på allt som rör sig och folk dör till höger och vänster. Häri ligger också problemet med filmen.

Commando har aldrig varit en bra film, men på tidigt 90-tal var jag utsvulten på denna typ av actionfilm och njöt i stora drag. Nu är jag mer härdad när det både gäller våld och 80-talsfilmer och då ter sig inte denna film lika bra. Framförallt är problemet att när action inte längre har lika stor dragkraft så är resten av filmen ganska kass. Till skillnad från Die Hard, Dödligt Vapen, The Terminator eller RoboCop håller inte resten av filmen ihop särskilt väl, handlingen är pinsamt dålig och det finns alldeles för många logiska luckor.

Samtidigt är det underhållande att se Commando just för att den är 80-tals action i sin renaste form, dåliga skämt, icke existerande handling och grovt övervåld. Jag hade faktiskt ganska kul när jag såg filmen för den tog mig tillbaka när jag var sexton och satt tillsammans med mina kompisar mitt i natten och tittade på denna typ av film på slitna VHS-kopior. Men har du inget band till filmen från 80-talet tror jag du kommer bli besviken om du inte är ett riktigt stort fan av 80-tals dumaction. Denna film handlar om en stark tyst man som med hjälp av en stor mängd vapen besegrar en hel armé för att få tillbaka sin dotter. Ibland krävs det inte så mycket mer för att tonårspojken i mig skall vara nöjd.

Vad det gäller kvalitén på denna Blu-ray-utgåva är det vad man kan förvänta sig. Den är helt klart ett lyft jämfört med tidigare dvd-utgåva men kan knappast konkurrera med de nya filmerna. Bilden är ganska mjuk och detaljnivå lämnar en del att önska i flera scener. Svärtan är inte alls så bra som man hade kunnat önska men i övrigt var det inga större fel på bilden. Faktum är att jag var lite imponerad över hur bra filmen såg ut i flera scener med tanke på materialet. Vi får ett DTS-HD MA 5.1-spår som låter riktigt fint. Det är bra tryck i basen i ett flertal scener och de bakre högtalarna utnyttjas på ett fint sätt. Visst det är ett stereospår som är uppmixat så mycket av mixen finns i de främre högtalarna men man har ändå lyckats relativt väl med att skala upp det hela. Extramaterialet utgörs av filmens trailer.

Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
Commando, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-01-14T07:00:37+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 14 januari, 2013