Conan the Barbarian
Rating: 1.5/5 (2 votes cast)

Conan the Barbarian

conan_the_barbarian_2011_film_young_conanConan gör det han gör bäst – hämnas sin faders död och Marcus Nispel gör det han gör sämst – regisserar film.

Historien tar sin början när Conan är en ung pojke som trots sin ringa ålder är en fullfjädrad barbar som slaktar sina fiender med en axelryckning. Efter att hans pappa mördats svär han att hämnas och växer upp till en muskelberg som blivit om möjligt än bättre på att slakta fiender. Under resans gång träffar han vänner, fiender och monster samtidigt som det visar sig att han förmodligen är det enda som kan stoppa landet från att invaderas av mörka krafter.

Conan_the_Barbarian_2011_movie_wallpaper_12_1366x768Det allra största problemet med Conan the Barbarian är tveklöst regissören Marcus Nispel. Han använde motorsåg för att klippa banden med reklambranschen i och med Texas Chainsaw Massacre 2003. Av någon anledning blev den skitfilmen en smärre succé och bäddade för ännu en Nispel-signerad skräckfilmsremake i Friday the 13th som var om möjligt ännu sämre. Om formkurvan fortsätter nedåt eller inte ska jag låta vara osagt, men Conan the Barbarian lider i synnerhet av att vara en uselt regisserad film.

Det finns nämligen en del potential, framförallt verkar man faktiskt hittat rätt skådespelare till de viktigare rollerna, men Nispel är helt oförmögen att använda dem på ett vettigt sätt. Jason Momoa (Game of Thrones) känns inte helt fel som Conan, men istället för en något oberäknelig och våldsam barbar, bli han snarare en tvålfager Lorenzo Lamas-typ. Stephen Lang (Officer Down) härjar på friskt som Khalar Zym, utan att någonsin framstå som vare sig intressant eller skräckinjagande. Dennes sidekick Marique, spelad av Rose McGowan (The Doom Generation) hade kunnat bli en färgstark och vulgär skurk, men slarvas tyvärr bort fullständigt medan stackars Rachel Nichols (Tokarev) inte kommer någonstans med sin vattniga hjältinna. Det är tydligt att Nispel helt struntat i att använda sig av karaktärerna på något vis, utan han förlitar sig fullständigt på att vi ska vara nöjda med att se Conan slakta sig fram i ständiga actionscener i sin jakt på hämnd, vilket känns väldigt styltigt. Synd på så rara ärtor.

conan-the-barbarian-movie-picture-4Visuellt fungerar Nispels ganska utstuderade och syntetiska stil bättre här än vad jag tyckte att den gjorde i någon av de ovan nämnda filmerna på hans meritlista, men därmed verkligen inte sagt att den är snygg. Enligt extramaterialet har en stor del av effekterna varit fysiska och bland annat så spelades slutstriden in i en riktig grotta, något som känns helt bortkastat, då allt ändå ser väldig plastigt ut. Inte heller iscensätts de ständiga actionsekvenserna direkt medryckande och allt våld till trots känner man sig märkligt oberörd av allt som sker.

Jag har ingen relation till Conan som hjälte och har heller inga föreställningar om hur en film skulle iscensättas, men det här är definitivt inte rätt sätt. När man uppenbarligen inte hade en speciellt stor budget och ändå satsade på på att göra en våldsam film riktad mot genrefans, finns det bättre vägar att vandra. Steg ett hade varit att ersätta Nispel med någon mer begåvad regissör. Med några smärre justeringar av manus tror jag att en som Neil Marshall (The Descent) hade kunnat göra det här till något betydligt mer underhållande och intressant.

conan-the-barbarian-3Versionen från 1982 med Arnold Schwarzenegger är fortfarande vida överlägsen och även om de åtminstone gjort ett bra jobb med att hitta någorlunda rätt skådespelare slarvas detta bort med ett uselt genomförande. Har man möjlighet att importera en utländsk utgåva är nog detta att föredra, då Noble valt att inte plocka med de kommentarspår som finns. I övrigt är det inget att anmärka på tekniskt sett.

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
Conan the Barbarian, reviewed by Erik Nyström on 2015-04-02T07:08:44+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 2 april, 2015