Convoy

Convoy

convoy 01Innan ni lägger ner någon tid eller energi på den här texten ska ni läsa Hans Råmans recension av Convoy som han skrev när den var aktuell. Där beskriver han vad den handlar om, omständigheterna under vilka den blev till och sätter även fingret på de stora problem som filmen har. Jag försöker bidra med lite kompletterande synpunkter och även mina upplevelser av hur den ser ut på Blu-ray.

Det jag sitter och funderar på under tiden som Convoy pågår (för det är precis vad den gör, den bara pågår) framför mig är hur illa däran Sam Peckinpah var av sitt alkohol- och drogmissbruk under inspelningarna. Tog han sig an regiuppdraget eftersom han var i desperat behov av pengar eller fanns det något i den lövtunna berättelsen han tyckte var intressant? Rykten gör gällande att skådespelaren, tillika Peckinpahs nära vän, James Coburn regisserade delar av filmen eftersom han själv inte ens tog sig ut ur sin husvagn. Om det nu är så känns det ju eländigt och med tanke på hur skarp han varit i sin bildregi tidigare kan det inte finnas någon annan förklaring än att det inte var han bakom kameran, eller så var han så pass påverkad att han inte kunde arbeta. Baserar man en film på en låt kan man inte räkna med så mycket substans, men att det samtidigt till stora delar ska vara så oinspirerat och osammanhängande, förstår jag inte. Att Peckinpah, en erkänt skicklig klippare, hade supit bort sitt privilegium att foga och klippa filmen är även det tydligt, speciellt om man tittar på det gräsliga slagsmålet ungefär 20 minuter in i filmen.

ub2lKanske finns det tankar och idéer om frihet i Convoy eller så handlade det bara om att slå mynt av intresset som fanns kring lastbilschaufförer vid den här tiden för att mjölka lite biopengar. Det är mycket som är vagt och oklart. Däremot kan det ibland vara skönt att slötitta på något utan styrsel och mening, något med rejäl kultstatus som inte följer någon tydlig väg. Som jag fattat det finns det många som verkligen älskar den här filmen och det kan jag ändå förstå. Kris Kristofferson (Joyful Noise) är inte så tokig som hjälte och man kan låta sig svepas med i den romantiserade bilden av att åka runt i lastbilar längs dammiga vägar i USA utan speciellt mycket förpliktelser annat än att eventuellt leverera någon form av gods. Det är trams och ganska slarvigt genomfört, men det finns ändå lite charm.

Utgåvan som nu finns att köpa för en relativt billig slant i Sverige bjuder på fullt godkänd bildkvalitet. Med det breda bildformatet och de vidsträckta landskapen får man en del vackert att titta på som återges med en fin lyster. Jag tyckte att en del skräp och drop-outs kunde störa en aning, men samtidigt slipper man kladdiga bildförbättringsverktyg som jag var lite orolig för. Vill man uppgradera till Blu-ray kan man gott investera i denna, men naturligtvis hade det ju varit roligare om det hade funnits lite extramaterial.

BGgMtEtt beställningsjobb från en slocknande stjärna eller möjligtvis en film som söps bort av sin regissör under inspelningarna. Hur som helst är det en ganska ljummen och platt filmupplevelse som dock verkar ha sin trogna skara fans. Hör du till dom redan frälsta är det bara att slå till, medan jag tycker andra kan nöja hålla sig till Smokey and the Bandit om man gillar genren eller vilken annan film som helst från tidigare under 70-talet om man gillar Sam Peckinpah.

Convoy, reviewed by Erik Nyström on 2015-06-20T06:43:09+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 20 juni, 2015