Cousins

Cousins

Joel Schumacher – finns det någon ojämnare regissör i Hollywood? Efter att ha inlett med krafs som D.C. Cab kom storfilmerna St. Elmo’s Fire och The Lost Boys och sen valde han att göra denna lilla film. Efter ett par mindre framgångsrika filmer serverade han en rad med Falling Down, Klienten, Batman Forever och Juryn – A Time to Kill. Sedan katastrofen Batman & Robin som följdes upp av några till filmer utan större framgång innan ytterligare än rad med de publika framgångarna Tigerland, Bad Company och Phone Booth. Men sen kom några filmer som inte uppskattades lika mycket och nu tar han jobb som Blood Creek – en skräckfilm som till och med Dominic Purcell måste skämmas för (och då ska vi inte tala om Michael Fassbender). Det är bara att hoppas att de avsnitt av House of Cards han regisserat kan ge honom lite ny inspiration att – varför inte – prestera en ny film i stil med Cousins.

Cousins, William Petersen, Isabella Rossellini

Under sin mors bröllop träffar Maria (Isabella Rossellini, Blue Velvet) för första gången Larry (Ted Danson, CSI). Larry är hennes blivande svärfars brorson, vad vi idag kanske skulle kalla plast-kusin. Till skillnad mot hennes man Tom (William Petersen, betydligt mer CSI) drivs Larry inte alls av pengar, utan som hans farbror utrycker det har han misslyckats med allt förutom livet. Under bröllopet smyger Tom och Larrys fru Tish (Sean Young, Blade Runner) iväg och har sex och detta leder snart till att Maria och Larry börjar umgås. Först för att prata om och bearbeta det som hänt, sedan som en hämnd för att göra sina äkta hälfter svartsjuka, men snart på ett romantiskt vis.

Cousins 1

Det märks att Schumacher var så otroligt mycket mer inspirerad här än han ens var under många av sina allra bästa filmer, som ofta levde på bra manus som inte Schumacher var inblandad i. Personregin är prickfri, förutom Sean Young som verkar tro att hon med ska agera som i en komedi fast det redan finns de som med den äran tar det ansvaret (huvudsakligen Lloyd Bridges som Larrys far). Det är en klassisk dramakomedi där huvudrollerna ska spela som i ett drama för att det ska fungera och Danson, Rossellini och Petersen spelar alla realistiskt och seriöst. Just denna blandning av realism och underhållning klarar Joel Schumacher av perfekt – han är ju en kompetent regissör så det är bara tråkigt att han bara plockar lönechecken så ofta. Här finns det tillfällen där han lyckosamt experimenterar med ljussättning och skuggor för att sätta tonen, inte direkt nåt han skulle bry sig om i en trött Nicolas Cage-thriller som hyfsat aktuella Trespass.

Cousins, Ted Danson

Förutom tidigare nämnda Bridges finns det även små sidokaraktärer som lockar till stora skratt, särskilt på de tre bröllop och en begravning (ej att förväxla med filmen som har en vigsel till) som hinns med under speltiden. Viktigast av allt är nog ändå att filmen är genuint romantisk. Det är kul att se två fullvuxna människor vara så villkorslöst tonårsförälskade i varandra och kemin mellan Rossellini och Danson är strålande. Sen är det med tanke på Pee-Wee Hermans framtida snedsteg lite bisarrt och roligt att se en docka av honom i dotterns knä. Jag är tacksam för att det inte stoppat Soul Media från att nu släppa denna märkligt bortglömda Joel Schumacher-film i Sverige. Utgåvan har bra bild med endast sporadiskt skräp, något otydlig dialog men inget som stör alltför mycket då textningen är bra. Förresten, filmen är en remake. Men då jag inte sett den franska filmen Cousin cousine och Cousins är så pass mysig, får jag omöjligtvis fram något remake-hat denna gång.

Cousins, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-08-10T12:00:18+00:00 rating 3.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 10 augusti, 2013