The Crew‏

The Crew‏

The-Crew-02The Crew ger en känsla av nästa generation, ett bilspel med en handling men med tydliga MMO-element. Låter i grunden som en intressant tanke och trailern lovade gott men håller spelet hela vägen?

The Crew har en synnerligen banal handling som mest fungerar som en ramhistoria och dålig ursäkt för spelaren att åka till olika platser. Jag får nästan känslan av att Ivory Tower gjort den med glimten i ögat, medvetet usel och klyschig, för det är ärligt talat inte därför vi spelar ett bilspel. En blinkning till EA och deras skumma handlingar i Need for Speed. Du spelar Alex Taylor som blir felaktigt dömd för mordet på sin bror av en korrumperad FBI-agent, tillsammans med en hänsynslös gängledare tar de över broderns bilklubb och skapar en kriminell organisation som sträcker sig över hela USA. Efter sex år i fängelse får du chansen att hjälpa FBI att ta ner organisationen och få din hämnd. Visst låter det som en bra anledning för att få köra bil fort?The-Crew-03

Det som imponerar med The Crew är storleken på världen. Ubisoft har tagit samma koncept som i Assassins Creed och Far Cry och applicerat det på ett bilspel. Det tar 45 minuter att köra från kust till kust och när du börjar i Detroit är kartan full av aktiviteter att ta dig an. Varje uppdrag eller aktivitet låser upp nya delar till din bil som gradvis gör den bättre. I början har du bara en bil anpassad för Street men allteftersom du låser upp fler uppdrag kommer du att köra off-road, banor etc. Du har även uppdrag där du tillfälligt får låna en annan bil så att du får lite smak för de olika sätten att köra. Spelet ger dig lite valmöjligheter i vilken ordning du kan köra uppdragen men det är tyvärr lite för låst för min smak, jag hade gärna sett en större valfrihet. Spelet heter The Crew och tanken är såklart att du skall spela uppdragen med andra människor, det är faktiskt första valet varje gång du väljer ett uppdrag. Tyvärr hade jag en del problem med det då populationen i spelet är ganska liten. Flera gånger väntade jag flera minuter utan att någon anmälde intresse och jag fick helt enkelt köra själv. Jag skapade en crew men då måste man koordinera med folk och det är inte alltid det lättaste. Samtidigt märks det att Ubisoft har haft detta i åtanke när man gjort spelet och uppdragen faktiskt är roligare när man är en grupp människor som flyger fram på vägarna.

Att Ubisoft envisas med always online trots att spelet går att spela ensam irriterar framförallt med tanke på hur mycket problem Sony har haft med PSN under åren. Det är en lite detalj och drar inte ner betyget men det är något att hålla ögonen på.  En annan sak som störde mig var polisen i spelet, deras bilar var gjorda av cement och krockade man med dem så var det mycket svårt att inte åka fast. Mest på grund av att din bil är så trög på att backa och hur usel svängradien är ibland. Så om polisen ställer sin bil framför dig tar det tvärstopp och innan din bil lyckats backa har du åkt fast. Detta trots att det var fritt åt tre håll. Det är en mekanism som inte fungerar särskilt bra och något jag hoppas Ubisoft ser över. Själva bilkörandet är väldigt arkadlikt och du sladdar runt hörn med ena handen på handbromsen och foten konstant på gasen. Men det fungerar i sammanhanget och jag upplevde aldrig några problem med det. I ett spel som detta skall det vara lätt att köra bil och där levererar The Crew.The-Crew-04

Så vad tycker jag om The Crew? Tanken är god, mycket god. Alla som spelat Ubisofts andra spel vet att det finns potential i spel med en stor öppen värld som ger spelaren valfrihet. Här lyckas man dock inte hela vägen. Spelet har potential men småbuggar och faktumet att få människor spelar för tillfället drar ner helhetsbetyget. Det är på inget sätt ett dåligt bilspel, det är bara ett spel som aldrig lyckas sticka ut ur mängden.

The Crew‏, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-12-21T12:00:53+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 21 december, 2014