Croodarna 3D
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Croodarna 3D

Croodarna, eller The Croods som familjen kallas på engelska, kommer från ordet crude som betyder enkel, rå eller grov. Humorn är slapstick och enkelspårig i uppsnurrat tempo vilket är att vänta då det är regissörerna bakom Lilo & Stitch samt Zuperzebran som ligger bakom filmen.croods1Croodarna är grottmänniskor med låga pannben. Pappan är livrädd för förändring och allt följer givna regler. När kontinenterna bestämmer sig för att glida isär följer orkanutbrott och jordbävningar. Croodarna får ge sig ut i världen för att överleva. På sin resa bland diverse fantasidjur får de hjälp av en ung man som anammar utveckling och har kommit på hur man gör både eld och skor. En resa mot upplysning och nya värderingar väntar.croods2Filmen innehåller inte många skratt och jag kommer på mig själv med att endast skrattat vid ett tillfälle. Grabben som är åtta har skrattat vid ett handfull tillfällen och som ni förstår är det här inte en skrattfest. Croodarna lånar friskt från Familjen Flinta, som håller betydligt högre klass, men förblir trots detta komiskt enkelspårig. Animationerna håller hög klass och 3D-effekterna är helt ok, men precis som komiken finns det andra animerade filmer från Dreamworks som håller både högre teknisk klass och kanske framförallt visar upp nytänkande.

Berättelsen innehåller inte mycket mer än vad som redan berättats ovan, förutom att vandringen följer solen och att det inte är orimligt att anta att kustremsan som visas i slutet av filmen är en blinkning mot Kalifornien och Hollywood. När filmen börjar finns det hopp om att familjens äldsta dotter ska ha en framträdande roll i berättelsen, men det går fort över.

croods4Utgåvan är generös med 3D Blu-ray, 2D Blu-ray och DVD, men vad gör den när en gullig sengångare med domedagsljudeffekt är det enda som roar en annars platt och intetsägande film. Croodarna kommer garanterat samla damm i min filmhylla i alla fall.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Croodarna 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-10-29T17:00:55+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 29 oktober, 2013