Cruising
Rating: 4.0/5 (3 votes cast)

Cruising

William Friedkin återvänder till ett beprövat koncept, nämligen att filmatisera en bok baserad på verkliga händelser i New York, precis som i Oscars-belönade The French Connection. I centrum står även här en mycket dedikerad polis, men fallet han tar sig än är av en helt annan karaktär.

En mördare smyger runt i New Yorks gay-värld och hugger ihjäl män han initierat sexuell kontakt med. Polisen kammar noll och bestämmer sig för att placera en polis under cover för att obehindrat kunna börja samla information. Unge och entusiastiske Steve Burns accepterar uppdraget som i stort går ut på att ta del av nattlivet på gay-klubbar. I takt med att fler män hittas mördade och de flesta ledtrådar visar sig vara återvändsgränder, får Burns allt svårare att skilja sitt uppdrag från sitt privatliv.

Tillkomsten av Cruising var allt annat än problemfri. Organisationer för homosexuellas rättigheter uppfattade filmen som homofobisk och iscensatte demonstrationer samt regelrätta försök att sabotera inspelningarna. När Friedkin tillslut presenterade sin version, tvingades han till upprepande omklippningar för att slippa X-rating. Huvudsakligen var det scener på klubbar och scener med mer eller mindre explicit sex som inte föll censuren i smaken. Det sägs att så mycket som 40 minuter av filmen tvingades bort och numera förefaller vara förlorade för allt framtid. Även om Friedkin själv sagt att den historia han försökt berätta fortfarande finns där, är det tydligt att det saknas bitar, då slutresultatet stundtals kan te sig lite förvirrat. Samtidigt hänger det ihop tillräckligt bra för att leverera en riktigt intressant och mörk thriller.

Det är en ovan sida av New York vi tar del av i Cruising. Inom ett par minuter har vi mött hopplös byråkrati och maktmissbrukande poliser, bara som en liten fotnot till resten av berättelsen. Sedan slussas vi snabbt in på nattklubbar nischade mot homosexuella män i allmänhet och de intresserade av sadomasochism i synnerhet. Det är ganska tydligt att fokus i filmen inte är mordgåtan eller polisarbetet, utan att förbehållslöst skildra en värld som oftast hålls i skymundan, samt hur Burns påverkas av den. Vissa scener är verkligen inget för den pryde, även om jag misstänker att en hel del av det mest extrema hamnat på klipprummets golv. Det blir ett slags virrvarr av läderklädda män i solglasögon, mörka klubbar, sex och polisarbete. Al Pacino i huvudrollen är minst lika bra som alltid i en återhållsam roll där hans porträtt av en man som låtsas vara homosexuell aldrig reduceras till trötta klichéer. Man hålls hela tiden behagligt i dunklet kring vad han egentligen tänker och känner. Utan att avslöja för mycket är även sättet som Friedkin hanterar mördaren och dennes identitet snudd på genial.

Är då Cruising homofobisk? Å ena sidan visar den upp en ganska ensidig bild av homosexuella, men samtidigt är den helt öppen med att den sadomasochistiska delen och de ständiga tillfälliga sexuella relationerna inte är representativ för alla med den läggningen. Sättet den undviker klichéer och vågar vara väldigt rättfram med sex mellan män tycker jag är uppfriskande. Det som kan störa lite är att man kan tolka det som att Burns umgänge med homosexuella på något vis omvänder honom, samt att det i princip finns ogenerade likhetstecken mellan läggningen och att börja mörda människor. Samtidigt är det att göra en ganska grov och onyanserad förenkling av filmen. Bästa sättet är att se den och bilda sin egen uppfattning.

Trots en del skönhetsfläckar och att den uppenbarligen lider av en ganska brysk nedklippning, blir slutresultatet en fängslande thriller med fantastisk känsla i nattklubbsscenerna som visar upp de ljusskygga sidorna av en storstad. Jag håller tummarna för att någon hittar en kopia på originalklippningen, något som har alla förutsättningar att vara ett mästerverk.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
Cruising, reviewed by Erik Nyström on 2012-10-25T07:00:12+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 25 oktober, 2012