Dag – Säsong 1

Tidigare i år gick den tredje säsongen av denna svarta norska komediserie på SVT, men den och de tidigare säsongerna får vi dåliga TV-tittare chansen att se på Netflix. Jag har sett säsong 1.

Dag, Atle Antonsen

Dag är parterapeuten som egentligen tycker att man mår bäst av att vara ensam. Som han själv. Därför är det inte ovanligt att man lämnar honom separerade, och skulle det vara så kan han erbjuda rabatt på en flyttfirma i stan. Inom släkten umgås Dag endast med sin syster Marianne, som är separerad men bor normalt med sin son Theo. Hennes väninna Eva har precis kommit hem efter 10 år i total frihet i indiska Goa, och hon fattar snart tycke för Dag. I alla fall till den grad att hon fascineras av hur Dag gång på gång tackar nej till hennes sexuella inviter. I Dags farstu hittar man oftast hans bästa vän Benedikt, då han i regel är utslängd av sin flickvän Mia. Kanske inte så märkligt att hon har svårt att förlåta honom, då han fick kalla fötter och förklarade att de borde ta skilda vägar när hon låg i värkar med deras förstfödda.

Atle Antonsen som spelar Dag känner jag bäst igen från de väldigt roliga norska dokusåpa-parodierna Nissene på låven och uppföljaren Nissene over skog og hei som vi kunde följa på Kanal 5 för några jular sedan. I den senare, som jag har någorlunda färskt i minnet, stack han verkligen ut som Bent; tomten som genom ”först ut först in”-regeln ständigt kom tillbaka som joker men röstades ut lika fort igen. Särskilt vid dessa utröstningar var det en fröjd att följa hans minspel från hans normala stöddighet, till förvåning, till uppgivenhet. Det unika komediskådespel han har inom sig, förväntade jag mig även när jag tog mig an Dag, och det fick jag väl delvis även om detta är en helt annan typ av komedi. Det är lätt att förväxla Dag med ett drama då humorn är så svart att jag sällan skrattar, förutom vid några få tillfällen där humorn skämtar om sådant vi i alla fall inte skämtar om i grannlandet. Detta är en ren komediserie, men där skratten fastnar i halsen om du inte har ett väldigt avslappnat förhållande till exempelvis ensamhet och döden.

Dag, Tuva Novotny

För oss i Sverige är kanske det mest intressanta att Tuva Novotny spelar Eva, och har faktiskt även regisserat ett avsnitt i denna första säsong. Dessutom talar hon något som för mina svenska öron låter som prickfri norska, och är genom hela serien lika bra och charmig som hon någonsin varit här hemma. Övriga svenskintressen består i Rebecka Hemse i en återkommande roll som nunnan Rakel som besöker parterapeuten för att det knakar i hennes förhållande med Jesus. Hon får dock prata svenska och när hon lämnar Guds son för sexmissbrukaren Benedikt, förstår ni kanske att denna recension aldrig kommer länkas till från svenskakyrkan.se. Om jag säger att korset går in på ett värre ställe än i The Exorcist behöver jag nog inte säga så mycket mer. Även seriens fina musik är till stor del svensk. Fast egentligen skulle jag även gilla serien bara för att Dag har en poster till favoritfilmen Freaks på väggen.

Rating: 4.8/5 (8 votes cast)
Dag - Säsong 1, reviewed by Kenneth Paulsson on 2014-02-17T12:00:46+00:00 rating 3.0 out of 5

Kenneth Paulsson