Dagbok för alla mina fans – Usla utsikter

Jag växte upp med Berts dagbok. Jag växte snabbare än Sören Olsson och Anders Jacobsson hann skriver böcker, så jag växte ifrån Bert men fortsatte läsa böckerna ändå. De var ju roliga precis som TV-serien och långfilmen. Jag tänkte att Dagbok för alla mina fans – Usla utsikter (Diary of a Wimpy Kid: Dog Days) skulle vara en amerikansk Bert.

wimpy03

Greg har slutat sjuan och sommarlovet väntar. Hans pappa (Steve Zahn) kan inte acceptera att Greg (Zachary Gordon) är nöjd med att sitta inomhus och spela TV-spel hela sommaren. Barn ska vara ute och röra sig på sommaren. För att slippa sin pappas planer säger Greg att han skaffat ett jobb som hindrar andra aktiviteter. Dagarna spenderar han som gäst på kompisen Rowleys country club. På så sätt får han vara nära den stora kärleken Holly också.

wimpy02

Det här var ju varken roligt eller bra. Jag har inte sett någon av de två tidigare filmerna och kan inte jämföra med dem. Men det finns en aspekt i Usla utsikter som måste vara bättre i föregångarna: Zachary Gordon. Greg ska vara 12-13 år och Gordon har fått ett alldeles för vuxet utseende för att komma undan i en tredje film. Jag vet givetvis ingenting om det, men jag föreställer mig att Zachary Gordon är en typisk hollywoodunge som mest umgåtts med äldre under hela sin karriär som barnskådis. Det har givetvis påverkat hela hans beteende och trots att han inte är så mycket äldre än hans karaktär ska vara, utstrålar han så pass mycket självförtroende och medvetenhet att han har noll trovärdighet i den här rollen. Det blir en parodi på 12-åringar när det egentligen endast är honom man ska ta på allvar. Det är ju de vuxna som ska vara pinsamma. Han sänker i princip filmen på egen hand när det kommer till skådespelarinsatserna.

wimpy01

Men värst är kanske filmens budskap. En bit in i filmen blev jag lite hoppfull. Jag trodde det skulle bli den ultimata uppgörelsen mellan far och son. På en grillfest kommer det fram att pappan troligen var sin generations töntiga Greg och ändå är han väldigt mån om att varken han själv eller Greg ska framstå som töntar eller omanliga. Här finns möjligheten att göra en film där pappan får lära sig någonting från sonen och själv bli en bättre människa som inte för över uråldrig mansmoral på sin son. Allting pekar på detta under filmens gång men mot slutet svänger det och börjar handla om att Greg måste lära sig att ta ansvar för vad han gör. De flesta dumheterna han gjort har varit på grund av pappans sinnessjuka idéer om hur pojkar ska vara och bete sig. Vad skulle han göra när pappan inte lyssnar på honom? Här blir det också problem med Zachary Gordons ålder. Han ser så pass vuxen ut att jag undrade varför han accepterade pappans dumheter i stället för att flytta hemifrån.

wimpy04

Var allting verkligen så pinsamt när man var 12 år? Är det inte de som inte är töntar som tycker allting är pinsamt eftersom de har någonting att förlora? Men Greg är ju egentligen inte någon tönt. Då hade böckerna och filmerna om honom inte blivit så populära. Han måste ha kompisar som är ännu töntigare än han själv är, och som han kan se ner på. Tjejerna runt omkring honom måste vara söta, förutom den elaka flickan som givetvis har fula flätor och tandställning.

De enda som gör Usla utsikter till en film man kan stå ut med är familjen Jefferson. En film med dem, utan Gordons omogna reaktioner hade nog varit rolig. Dessutom är Hollys storasyster Heather exakt en sån där vidrig tonårstjej som jag tycker är så rolig att lyssna på i filmer. Men hoppa över den här. Leta upp Bert i stället.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Dagbok för alla mina fans - Usla utsikter, reviewed by Mattias Berg on 2013-03-20T12:00:25+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 20 mars, 2013