Dark Skies
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Dark Skies

Om man vill sätta sig ner och se en timid skräckfilm där man känner igen i princip allting, men samtidigt får lite folkhemsskrämsel levererat med varsam hand är det här precis rätt film att välja i höstmörkret.

Dark Skies 05

En familj bestående av mamma Lacy (Keri Russell – Felicity), pappa Daniel (Josh Hamilton – J. Edgar) och deras två söner (Dakota Goyo från Real Steel samt Kadan Rockett) drabbas av märkliga händelser. Någon stökar till det i köket eller sätter igång larmet mitt i natten, samtidigt som yngste sonen börjar prata om nattliga besök från John Blund. Samtidigt som familjens knackiga ekonomi tär på relationerna, trappas de mystiska händelserna upp och blir allt mer hotfulla. Det handlar dock inte om spöken eller demoner, utan om något helt annat.

Dark Skies 03Jag såg nyligen James Wans The Conjuring på bio, en film som definitivt går att jämföra med denna, och störde mig i den på att man rationaliserat bort allting utom skrämselscenerna. Resultatet blir då en samling papperstunna karaktärer som inte har något annat för sig än att bli rädda. I Dark Skies väljer man att presentera familjen bättre, etablera lite bekymmer och även ge de båda sönerna något att göra. Pappan kämpar för att hitta ett jobb medan mamman är alldeles för empatisk för att riktigt lyckas som mäklare. Under tiden börjar den äldre av sönerna intressera sig för grannflickan samtidigt som hans bästa kompis kanske inte är världens bästa sällskap. På kvällarna när de ska sova berättar sönerna spökhistorier för varandra via walkie talkies. Grunden finns där, även om den kanske inte är speciellt idérik, men när spänningen sedan ska byggas upp blir det bara en samling kompetent hanterade klichéer.

Dark Skies 02

Det blir väldigt många scener med mamma som vaknar på natten av något för att sedan vandra runt i huset och eventuellt bli skrämd av något. Nästan lika ofta sitter pappa och studerar inspelningarna från kamerorna han satt upp. Gissa om det dyker upp störningar på dem när något verkar ha hänt? Yngsta sonen används mest som någon som får försvinna och sedan dyka upp lite oväntat, samt naturligtvis prestera filmens läskiga teckning. En del av försöken att skrämmas fungerar hyggligt, men överlag är det alldeles för tamt och i avsaknad av originalitet. Trots ambitionen att på allvar etablera en vanlig amerikansk filmfamilj som får ha lite vanliga bekymmer, blir det för traditionellt för att inte bara kännas som saker någon bockar av från en lista över vad man kan förvänta sig i den här typen av film.

Dark Skies 04

I en liten, men ack så viktig roll får vi även den minst lika självklara skådisen som kostat pengar i Dark Skies, denna gång porträtterad av rutinerade J.K. Simmons (Contraband, The Words) som får ta sig an den otacksamma uppgiften att förklara ganska precis vad det är som pågår. Varken han eller någon annan kan egentligen anklagas för att göra några dåliga prestationer och regissören Scott Stewart (Priest) styr den anemiska skutan i hamn utan bekymmer. Det är nästan så jag önskar att det hade hackat lite mer åtminstone, att något känts skevt, malplacerat eller avvikit från formulan åtminstone litegrann. Men vill man känna sig helt trygg när man ser en skräckfilm har man kommit rätt.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Dark Skies, reviewed by Erik Nyström on 2013-10-01T07:00:13+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 1 oktober, 2013