De 101 Dalmatinerna II: Tuffs äventyr i London

101II 03

Frågan är hur många som visste hur en dalmatiner såg ut innan Disney animerade Dodie Smiths bok ”De hundra och en hundarna”. Efter Pongo och de 101 dalmatinerna, som var den första filmen om de 101 dalmatinerna, blev dalmatiner en av de mer kända hundraserna, med sitt karakteristiska utseende med vit päls och svarta prickar. Ungefär 40 år senare gör Disney en tecknad uppföljare – Tuffs äventyr i London. Är det en blek kopia eller en värdig arvtagare?

Filmens huvudperson är den lilla valpen Tuff, som inte riktigt vill passa in som en i mängden – han vill inte vara en av 101, utan vara en unik hund. Tuff har filmhjältehunden Dunderblixten som stor idol. Av en tillfällighet lyckas lille Tuff missa flyttlasset till gården på landet, där familjen ska gömma sig undan den elaka Cruella De Vil, och hamnar istället i sällskap med Blixten. Blixten visar sig dock vara en diva, som inte alls är lika hjältemodig i verkligheten som i de TV-episoder lille Tuff har sett rubb och stubb av och kan allt om. Blixten å sin sida har precis fått reda på att han ska bli ersatt och kommer att dö i ett kommande avsnitt och försöker desperat att leva upp till sin hjältegloria genom att utföra hjältedåd. De flesta av hans försök slutar dock mer eller mindre i katastrof, även om han själv ser sig som en stor hjälte.

101II 02

Filmens skurk är precis som i första filmen den genomelaka Cruella, som vill göra en päls av dalmatinerskinn. Cruella lyckas lista ut var Tuffs syskon och föräldrar gömmer sig och skickar sina hejdukar dit för att fånga in familjen. Väl infångade tas de i burar till London och detta får Tuff reda på och ber naturligtvis hjälten Blixten om hjälp. Till Tuffs stora besvikelse verkar inte Blixten särskilt intresserad.

Förutom de tre nämnda huvudkaraktärerna (Tuff, Blixten och Cruella) finns det i filmen några karaktärer som har betydande roller i filmen. Det är Blixtens hundkollega Åskar, konstnären Lars, samt skurkarna Hjalle och Jeppe. Förutom dessa deltar naturligtvis dalmatinerfamiljen och husse Roger och matte Anita.

101II 01

Jag väljer att i första hand kommentera de svenska rösterna, eftersom det är en svensk utgåva av en barnfilm. De flesta rösterna fungerar bra även om lite mer inlevelse skulle ha kommit väl till pass, framförallt i de mindre rollerna (exempelvis Roger). Det finns väl egentligen två karaktärer vars röster jag vill kommentera mer ingående. Konstnären Lars gestaltas med stor behållning av Fredrik Andersson. Jag riktigt känner hur sliskig Lars är och rösten förstärker detta. Detta är lite skoj, för om man lyssnar på det engelska spåret så är det även Lars röst (av Martin Short) som verkligen sticker ut. Den andra rösten jag vill kommentera är Cruella. Mona Seilitz är verkligen Cruella. Det är heller inte första gången Mona gör Cruella. I originalversionen av filmen från 1961 är visserligen inte Mona Cruella, men väl i den omdubbade versionen, som släpptes i mitten av 90-talet. Flera av rösterna i filmen stämmer överens med den omdubbade versionen av den första filmen och det tycker jag är bra, med tanke på att målgruppen förmodligen ändå inte hört originaldubbningen.

Till skillnad från första filmen, där musiken var en stor del av filmen, så verkar det nästan som man pliktskyldigt slängt in några sånger i denna film.

En uppföljare 40 år efter originalet brukar kunna vara bäddat för en katastrof. Disney lyckas dock att få till denna uppföljare så att man dels känner igen sig från den första filmen och dels får man filmen att kännas fräsch och modern. Detta är en sevärd barnfilm som fångar de minsta, men som även mamma och pappa kan sitta med och titta på mer än en gång. Köp den om du har barn i åldern tre till åtta, eller om du själv är intresserad av tecknad film.

De 101 Dalmatinerna II: Tuffs äventyr i London , reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-02-23T12:00:50+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 23 februari, 2014