De blånande bergens musik

De blånande bergens musik

DSC_0860

Torsåker är en liten by i västra Gästrikland som under lång tid var centrum för Gästriklands bergslag. Idag skulle de flesta förmodligen kalla den lilla byn på den svenska landsbygden för en riktig håla. Torsåker har dock gjort vissa avtryck på historien. Sveriges första kvinnliga riksdagsledamot Kristina Hesselgren kom från Torsåker. Annars är nog Elov Persson som ligger bakom Kronblom tillsammans med Anders Eklund som mördade flickan Engla de mest kända personerna från Torsåker. Förutom detta har man i byn en årligen återkommande Blue Grass-festival.

Dokumentärfilmen De blånande bergens musik handlar om Torsåkers Bluegrass-festival 2005 och är producerad av Torvision, det lilla produktionsbolaget som gett oss trevliga dokumentärer som Kära traktor och Historien om Philemon Arthur and the Dung.

Filmen börjar med att konstatera att Torsåker ligger in the middle of nowhere. Där de gamla gruvhålen står vattenfyllda och där jordbruken lever vidare enbart tack vare EU-bidrag. En bild som kanske inte är helt sann, men å andra sidan inte heller helt falsk. Jag känner till Torsåker relativt väl. Jag brukar faktisk besöka orten några gånger per år. Som kontrast till den allmänna nedgången presenteras Blue Grass festivalen som en positiv kraft. Riktigt så illa som filmen framställer den lilla landsorten är det dock inte i Torsåker. Fastighetspriserna verkar vara väl i paritet eller högre än i den närliggande tätorten (Nåja!) Hofors. Åker man igenom Torsåker slås man nog mest av de stora bondgårdarna med rejäla mangårdsbyggnader som finns runt byn i de för Torsåker typiska färgerna med vita väggar gröna knutar och fönsterfoder och röda fönster (nej glasen är inte röda, utan spröjsen och bågarna).

Blue grass är en amerikansk musikstil med rötterna i Irländsk folkmusik. Instrumenten är oftast helt akustiska och banjo, fiol. Mandolin, gitarr, dobro och kontrabas är vanligt förekommande. Namnet Bluegrass kommer från det område där musiken anses ha utvecklats. Torsåker kan kanske sägas ha vissa likheter med detta område och Blue Grass festivalen firar 2015 sitt tjugoårsjubileum.

YouTube Preview Image

Trots att jag bor bara några stenkast ifrån Torsåker i den närmaste grannsocknen har jag aldrig varit på festivalen. Detta är inget direkt aktivt val. Jag gillar musik och även om inte bluegrass är en genre jag direkt kan påstå att jag lyssnar på så ska jag försöka ta mig dit. Dokumentären har några år på nacken och är från 10 årsjubileumet. Det är ingen regelrätt konsertfilm även om det förekommer många inslag om musik så är det precis som med många av de andra dokumentärerna från TorVision själva fenomenet som dokumenteras inte musiken. Det är en kärleksfull presentation av det hela och genom att se filmen blir jag mer sugen att åka till Torsåker och gå på festival även om den för mig ovana musiken och kontexten kan kännas lite skrämmande.

De blånande bergens musik, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-12-28T12:00:22+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 28 december, 2014