De kriminella
Rating: 4.0/5 (2 votes cast)

De kriminella

Mitt intresse för kriminalfilmer från Europa kommer från Charles Bronson-filmen Cittá Violenta (Violent City) som är en riktigt bra film. Då jag är förtjust även i andra Bronsonfilmer har jag kommit lite i kontakt med Alain Delon som gjorde två franska filmer med Bronson. Detta är rätt intressant då Delon har gjort en del kriminalfilmer där han både har varit polis och kriminell. När jag får chansen att se dessa Delonfilmer brukar jag ta den.

unflic2

För inte så länge sedan såg jag Den sicilianska klanen med just Delon som yrkestjuv, tyvärr var den filmen en besvikelse på det stora hela. Kanske jag skulle ha mer tur med denna film där Delon är en rätt osympatisk polis. Tyvärr faller denna film ändå på mållinjen, mycket för att Delon i sina försök att vara en cool snut som alltid sätter jobbet först blir mer av en talande mannekängdocka. Man ser rätt fort var John Woo och Chow Yun Fat har hämtat inspiration till sina filmer och karaktärer. Dessvärre är det likadant med Catherine Deneuves skådespeleri. Hon blir mest ögongodis till filmens män och oss åskådare, men det smakar gott för ögonen i alla fall! Faktum är att Richard Crenna är den mest intressanta skådisen som får lite liv i sin karaktär. Hans karaktär är väl i själva verket den mest sympatiske trots att han är huvudskurken. Kanske beror det på hans smått sorgsna ögon eller att jag nästan bara förknippar honom med Rambo-filmerna och att det då blir lite ovant att se honom i en fransk film som skurk. Bra fransk dubbning dock.

unflic4

Filmen har en början som får mig att tänka på filmerna Rider on the Rain då skurkarna kommer in i en ödslig och regnig småstad, samt tidigare nämnda Cittá Violenta med fiskmåsar som flaxar omkring. Ungefär som John Woo-filmerna med de rätt löjliga duvorna som alltid kom före våldsscenerna. De kriminella försöker vara en stiliserande och melankolisk film om tystlåtna män på båda sidorna av lagen. Just den melankoliska stämningen är nog det mest lyckade i filmen, som stundtals även har snyggt foto. Tyvärr är tempo rätt långsamt med långa dialoglösa scener som inte direkt ökar spänningen nämnvärt. Sedan funkar inte heller de mest spännande scenerna då effekterna inte längre håller. Det största exemplet är när Crenna ska landa på ett rullande tåg via en helikopter, det syns att det är modelltåg som kamerateamet har försökt filma på långt avstånd, samtidigt som Crennas ansikte klipps in för närbilder.

unflic5

Regissören Jean-Pierre Melville har många beundrare, även Quentin Tarantino ska vara ett fan, och många tycker att detta är en av hans bästa filmer. Jag är personligen inte så imponerad utifrån denna film, men Melville har ju gjort en hel del filmer med Delon så kanske dessa två herrar får en chans till i framtiden. Delon gjorde en fransk snutthriller runt 1985 som på svenska heter En snuts heder, den är i mitt tycke mer rekommendabel om man vill se en Delonfilm.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
De kriminella, reviewed by Mathias Linder on 2013-07-02T07:00:28+00:00 rating 2.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 2 juli, 2013