Dead Space 3

Dead Space 3

Runt 1997-98 snubblade jag över ett spel vid namn Resident Evil 2, jag visste inte vad som väntade mig den sommaren med zombies och andra otäckheter. Men jag lärde mig snabbt att uppskatta den skräck jag fick uppleva. Den största skräcken var när min karaktär skulle ner i kloakerna och det första jag ser är en stor fågelspindel på väggen. Jag höll på att få hjärtsmäll samtidigt som jag nästan ramlade av stolen. Sedan dess har jag älskat Resident Evil-spelen. Samma kärlek har jag fått för Dead Space 1 & 2. Problemet är att Resident Evil bara har blivit sämre och sämre. Med sexan som absolut bottennapp. Nu har jag hört/läst rykten att Dead Space 3 kanske ska bli något liknade. Men stämmer ryktena?

Tyvärr stämmer ryktena till stor del. Dead Space 3 är på det stora hela ett bra spel, men kommer inte upp i samma klass som ettan och tvåan. Har man tidigare kört Dead Space–spelen vet man ungefär vad som väntar. Det är också det mest positiva, själva igenkänningsfaktorn. Precis som utvecklingen i de senare Resident Evil–spelen går det mera åt action och mindre åt skräck, här kommer exempelvis diverse monster på ett löpande band utan någon större spänningsuppbyggande. Ett stort minus enligt mig. Man kan gå en stund i ett område och allt är väldigt lugnt. Sedan brakar helvetet lös och det kommer skaror och ännu mer skaror med monster, speciellt när man väntar på hissar. Ett typiskt scenario är att mellan 2 och 6 monster kommer emot dig, du skjuter iväg stasistrålen för att sakta ner dessa. Precis när man ska sikta in sig och skjuta, då blir man anfallen bakifrån av samma antal monster. Det känns i längden lite obalanserat och påtagligt tjatigt med detta upplägg. När man spelar ettan och tvåan var man tvungen att pausa i mellan åt för att lugna ner pulsen av själva skräckstämningen. I detta spel var det tyvärr mest paus för att återhämta sig efter alla monsteranfall.

Efter att ha läst andra recensioner på nätet var jag rätt oroligt angående Quick Time Event som enligt vissa recensioner skulle komma alldeles för ofta. Men till min belåtenhet var det inte så farligt trots allt, kanske lite mera än i Dead Space 2. Ofta uppstår dessa situationer när diverse skräckfigurer kommer för nära och det blir brottning istället. Men det är inte allt för negativt på det stora hela trots att jag hatar Quick Time Event–situationer i spel. För ärligt talat, trycka på A en miljon gånger under ett spel är inte så jättegivande. Så en gång för alla, kan alla spelutvecklare sluta upp med denna rent ut sagt helvetetsförbannelsen, jag ber på mina bara knän! Det är inte ett dugg spännande, bara frustrerande. Men det stora minuset för detta spel är istället enligt mig är det nya uppgraderingssystemet för dräkten och vapnen. Tanken är väl att ge större frihet och möjlighet att uppgradera vapen eller att bara bygga om till nya kombon. Men för min del som älskade uppgraderingssystemet i ettan och tvåan, tycker jag att det mest är rörigt och tråkigt. Vad jag har förstått ska man kunna köpa uppgraderingar med riktiga pengar. Personligen tycker jag att det är fusk, samt att skaparna bakom spelet själva inte verkar lita på sitt eget uppgraderingssystem. Lite mer positivt är att ammunitionen för övrigt inte längre knuten till specifika vapen, utan kommer nu i ”one clip fits all”-modell.

Men låt oss backa bandet till början av spelet. Detta spel börjar där tvåan slutade, så huvudfiguren Isaac Clarke och hans (kärleks)partner Ellie Langford är med denna gång också. Fast Ellie har tröttnat på Isaac och har då skaffat en ny pojkvän som inte har rent mjöl i påsen. Ett standardupplägg för ett triangeldrama som faktiskt känns rätt onödigt, det tillför inte alls mycket för själva spelet. Efter vissa strapatser kommer teamet i alla fall till Tau Volantis, en planet där snö, blåst och extrem kyla råder. Här utspelar sig större delen av spelet. The Thing och konstigt nog Cliffhanger känns som en stor inspirationskälla precis som Event Horizon var för ettan speciellt. Även alienmodern verkar göra en form av (farlig) cameo.

Så summa summarum, Dead Space 3 är ett bra men tyvärr ojämnt spel trots allt. Det är ett spel med 19 kapitel, vilket innebär rätt många timmars underhållning som har vissa höjdpunkter som till exempel de nya fiendesoldaterna. Men tyvärr också vissa rejält irriterande dalar enligt mig. Jag förstår inte riktigt varför uppgraderingssystemet, sparfunktionen och antal vapen (som oftast känns rätt svaga) att bära med sig har ändrats till det sämre. Hade det varit oförändrat hade nog detta spel varit jämns med tvåan. Sanningen är att jag inte kommer att spela om spelet lika fort och frenetiskt som del ett och två, men vem vet, en dag sitter jag nog där i alla fall och trycker på A i brist på annat.

Dead Space 3, reviewed by Mathias Linder on 2013-02-26T12:00:16+00:00 rating 2.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 26 februari, 2013