Deadpool
Rating: 1.0/5 (2 votes cast)

Deadpool

Karaktären Deadpool kom redan i början av 1990-talet, men var för mig okänd tills jag började läsa Jeph Loebs story om Red Hulk där Deadpool dykt upp som gästkaraktär med jämna mellanrum. Deadpools karaktär är åt det humoristiska/barnsliga hållet, ungefär som Spider-man var på 1980-talet, vilket är hans kännetecken tillsammans med att han också bryter den fjärde muren och talar direkt till läsaren. Karaktären var också med i filmen X-Men Origins: Wolverine där Ryan Reynolds spelade honom i början när han skulle var snygg, sedan tog Scott Adkins över när fightingscenerna blev mer komplicerade och karaktären blev mer vanställd i ansiktet.

DP_Genosha1

Om jag har förstått allt rätt så är Deadpool (Wade Wilson) en mutant som med hjälp av X-programmet fått en enormt snabb läkningsprocess likande Wolverines. Problemet är att denna läkningsprocess påminner väldigt mycket om cancer vilket gör att kroppen får tumörer som då samtidigt måste bekämpas, vilket skapar stora ärrvävnader. Lite moment 22 om jag fattar det hela rätt. Dessa ärr göra att kroppen ser vanställd ut och är det stora skälet till varför Deadpool sällan tar av sig sin mask. Denna snabba läkning gör att Deadpool i princip ska vara odödlig i samma klass som nämnda Wolverine och i viss mån Hulk, som också egentligen har en form av cancer. Denna form av odödlighet gör mig ganska nyfiken hur pass odödlig karaktären är i spelet. En annan bieffekt av läkningen är att han också blir mentalt instabil och hör röster i huvudet då nya hjärnceller hela tiden skapas. Utöver denna helande förmåga är också Deadpool väldigt duktig i olika kampsporter samt hantering av diverse vapen då han är en före detta legosoldat.

DP_Decapitate2

Deadpool är som jag ser det inte alls odödlig i spelet. Har man otur får man börja om flera gånger på samma ställe om man dör, vilket är en liten besvikelse faktiskt. Det hela går ut på att skjuta och slåss så snyggt som möjligt för att få mera poäng för att kunna köpa och uppgradera sina vapen. Så spelet följer grundmallen för ett superhjältespel. Spelet känns som en kombination av Devil May Cry och Spider-man: Shattered Dimensions. Den stora skillnaden är just Deadpools väldigt pubertala, sexfixerade och roliga humor där han hela tiden kommenterar spelet på ett ganska underfundigt sätt. När Deadpool ifrågasätter spelet svarar ena rösten av tre i huvudet att det står så i manuset. Det är alltså på denna nivå det ligger på konstant. När det kommer en stor mängd skurkar som anfaller samtidigt kommenterar Deadpool att man då är på rätt väg för det är så det är i uppbyggt i spel. Man passar även på att driva med klassiska spel som The Legend of Zelda.

DP_NotLookingShot3

Det är just humorn och självdistansen som lyfter detta spel, då det annars mest är upprepade strider med svärd eller skjutvapen. Oftast fungerar det ganska bra även om man till slut mest trycker på knapparna lite hur som helst utan något större engagemang. Man får resultat i alla fall. Faktum är att två timmar efter spelets slut kommer jag inte ihåg vad spelet handlade om. Som så vanlig i denna typ av spel är det kameran som spökar, helt plötsligt slåss man mot en vägg eller en buske. Ibland mitt i ett slagsmål stirrar man rakt in i en buske som tar upp hela skärmen medan fienderna fortfarande pucklar på dig. Man kan även använda meningslös teleportering för att komma undan fienderna, problemet att man själv blir lite vilse i pannkakan och riskerar att få ännu mer stryk istället. Ibland när man som mest behöver använda teleporteringen kan man inte göra det, för att den laddar då! Men det mest frustrerande i spelet är hoppmomenten där Deadpool kan landa lite var som helst på grund av kameravinklarna. Ska man ha glädje av detta spel måste man nog vara ett riktigt stort fan av karaktären i sig, och gamers ska nog se sig om efter andra spel.

Rating: 1.0/5 (2 votes cast)
Deadpool, reviewed by Mathias Linder on 2013-07-01T12:00:37+00:00 rating 2.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 1 juli, 2013