The Death of Charlie Countryman

The_Necessary_Death_Of_Charlie_Countryman_37973Bukarest känns underrepresenterad som filmstad, så om man vill göra ännu en gangsterfilm och ge den en exotisk eurotrashvibb är den en skådeplats god som någon.

Charlies mamma dör och han tappar fotfästet i tillvaron. Han inbillar sig att hans mamma säger åt honom att åka till Bukarest och eftersom livet känns helt utan mening är lika bra att testa. Innan han ens hunnit landa har en nyfunnen vän dött och snart kastas Charlie in i en märklig härva där en ung kvinna står i centrum, under ständigt vakande öga från hennes gangster till äkta make. Den omedelbara förälskelsen får dock Charlie att strunta i alla risker och jaga efter kärleken med livet som insats.

968full-the-necessary-death-of-charlie-countryman-screenshotTydligen har man haft svårt att enas om en titel. I Sverige har den fått namnet The Death of Charlie Countryman, medan den på IMDB heter Charlie Countryman samtidigt som det flaggas för den alternativa titeln The Necessary Death of Charlie Countryman. Vad spelar det för roll? Varför bemödar man sig med att trycka upp material för så många olika titlar? Jag blir bara matt och lite irriterad över inkonsekvensen.

Under 90-talet, på lagom avstånd från Pulp Fiction och sedan i ännu större utsträckning efter Lock, Stock and Two Smoking Barrels kom det filmer som liknande den här mest hela tiden. Det skulle vara lite sadistiska gangsters, lite övervåld och någon form av skruvad humor. Gärna med en vanlig August, något sånär ofrivilligt inblandad i en farlig historia med gott om upplägg för skräckslagna kommentarer. Det var samtidigt helt ok att ha konstnärliga ambitioner eller våga vara lite mer tillspetsad i sättet filmen berättas. Gissa om även The Death of Charlie Countryman börjar med en scen som ska visa sig komma mot slutet och om det är kryddat med scener i slow motion till tonerna av någon halvt om halvt hypnotisk låt? Det känns väldigt gammalt och mer eller mindre plagierat. För regin står inte helt oväntat en musikvideoregissör vid namn Fredrik Bond

4ab43f61-6d00-4ea0-a9dc-9c1d40586557_zps1fad7af1Bortom den ointressanta fasaden av gansterromantik i ett främmande land finns det ändå lite att ta med sig. Det är kul att se hur Shia LaBeouf har gått från att vara en charmig popcornvalp i filmer som Disturbia eller Transformers, till att hitta någon form av mörker i exempelvis denna eller Nymphomaniac. Han ser mer och mer ut som David Gahan i Depeche Mode och han blir bara bättre och bättre som skådespelare. Även Evan Rachel Wood (Maktens Män) gör nog en av sitt liv bästa prestationer här. I vissa av scenerna mellan dem eller i några av de mer sorgsna passagerna lyckas The Death of Charlie Countryman pricka in precis rätt ton i känslorna och det känns oväntat äkta. Förmodligen ligger mycket av förklaringen till det i just skådespeleriet. Jag gillade även Rupert Grint, mest känd från Harry Potter, men även Into the White, i en liten biroll som en ung man med ambitioner att slå sig in i porrbranschen.

52cc1d0e65713_zps64848c45.png~originalMen det är svårt att bry sig om de olika gangsterintrigerna eller till slut reagera när stackars Charlie åker på stryk ännu en gång. Tyvärr blir jag inte ens tillräckligt engagerad i kärlekshistorien för att kunna sitta och hoppas att de verkligen ska få varandra. Med lite god vilja finns det ändå tillräckligt med små frön för att den ska vara värd att spendera tid på, framförallt LaBeoufs insats.

The Death of Charlie Countryman, reviewed by Erik Nyström on 2014-05-02T07:48:45+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 2 maj, 2014