Deliver us from Evil
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Deliver us from Evil

Eric Bana;Edgar RamirezÄnda sedan Exorcisten, Huset som gud glömde och Omen satte skräck i folk på 70-talet har skräckfilm med andliga teman varit ett populärt inslag. Det är filmer som alltid går hem framförallt i ett gudsfruktande land som USA. Och om det är välgjorda kan de bli riktigt kusliga. Så frågan är om Deliver us from Evil håller måttet?

Ralph Sarchie är polis i Bronx och varje natt patrullerar han de värsta områdena i staden och ser det absolut sämsta som New York har att erbjuda. Han har för länge sedan tappat tron på gud och jobbet håller sakta men säkert på att äta upp honom och hans äktenskap. En kväll så åker han och hans partner hem till en krigsveteran som löper amok i sitt hem och sedan får de ett larm om att en kvinna slängt in sitt barn till lejonen på Bronx Zoo. Senare åker de hem till en italiensk familj där det kommer mystiska ljud ifrån källaren. På alla platserna hittar Sarchie mystiska ristningar på väggarna och när en jesuitpräst erbjuder sig att hjälpa till står det klart att den ondska som är där ute inte kommer från denna värld.

deliver-us-from-evil-03Inspirerade av verkliga händelser står det på postern med stora bokstäver och sådant säljer. Det finns något djupt inne i många av oss, även om vi inte är kristna och tror på gud, där folktro och vidskepelse fortfarande härskar. Att inte kunna förklara vissa händelser eller att saker och ting utspelar sig på ett visst sätt för man gjort en viss handling. Så visst är det så att denna film slår på exakt rätt nerv för många. Scott Derrickson har tidigare gjort Sinister och The Exorcism of Emily Rose och vet helt klart hur en film med en andlig skräck skall göras. Stämningen ligger tätt över många scener och blandningen av realism och skräck fungerar fint. Däremot så haglar klichéer över hela filmen och handlingen är väldigt förutsägbar. Så det blir aldrig särskilt läskigt eller spännande. Nej det filmen framförallt saknar är lite nyskapande.

Eric Bana fortsätter göra trygga men habila roller. Det finns inte riktigt något som sticker ut med Ralph Sarchie samtidigt som det inte råder någon tvekan om att han är filmens hjälte som aldrig avviker från kursen. Édgar Ramírez spelar filmens präst och kombinerar latinohunk med grubblande präst. Kanske inte så trovärdigt men underhållande. Joel McHale från komediserien Community har lagt på sig ett antal kilo muskler för att bli Butler, Sarchies partner och är filmens skönaste karaktär. Scott Derrickson är väl bevandrad inom skräckfilmsgenren och står denna gång för både manus och regi. Han har gjort bättre filmer än detta och även om tankarna och idéerna är goda så räcker det inte hela vägen. Denna gång så vill han göra mer urban skräck med ockulta inslag men en film som denna står sig slätt mot det som alla filmer av denna karaktär mäter sig emot, Exorcisten.

Deliver us from Evil var en framgång på bio och det är lätt att se varför. Men för oss mer erfarna skräckfilmsfantaster finns inte mycket här att hämta.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Deliver us from Evil, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-02-16T06:40:05+00:00 rating 2.5 out of 5