Den lilla sjöjungfrun – Sagan om Ariel

”Alla sagor har en början, men bara en börjar under vattnet” skriver Disney på fodralet till den senaste filmen om den lilla sjöjungfrun Ariel. Vi får träffa Ariel från tiden innan den första filmen från 1989.

Den lilla sjöjungfrun - Sagan om Ariel 01

I denna tredje långfilm om den lilla sjöjungfrun Ariel så tas vi till tiden innan den första filmen från 1989. Vi får följa kung Triton och hans familj, som lever lyckliga i ett liv fullt av musik och harmoni, tills en dag när en olycka inträffar och den underbara drottning Athena dör. Kung Triton tar detta mycket hårt och förbjuder all musik i riket och uppfostrar sina döttrar med järnhand. Lilla prinsessan Ariel har svårt att finna sig i detta, gör uppror och får hjälp från oväntat håll – den tråkige och formelle hovmarskalken Sebastian visar sig vara aktiv i en svartklubb, där musik spelas och där Sebastian är den stora stjärnan. Dessutom är den nya kompisen Blunder med på ett hörn.

Handlingen är ganska tunn och lämnar en del övrigt att önska. Det kommer att förekomma referenser i recensionen till handlingen i de övriga filmerna och har du inte sett dem har du chansen att sluta läsa här. Om den ska fungera som ett förspel till de andra filmerna skulle man kunna tro att vissa saker skulle förklaras – det mest grundläggande är kanske att förklara Ariels stora intresse för människosaker och människolandet, men detta får vi ingen som helst ledtråd till i denna film. Grundidén i filmen är att kung Triton förbjuder musiken i sitt rike och att Ariel och några av de andra kämpar för att den skall återinföras. Eftersom filmen kronologiskt utspelar sig innan de andra filmerna, men de redan har visats, så lider filmen också av att man redan från början vet hur det kommer att sluta.

Vissa av karaktärerna får en liten utveckling – Sebastian blir väl inplacerad i den roll han har i de senare filmerna, men däremot tycker jag att Blunder känns som alldeles för sprallig jämfört med den Blunder vi känner från tidigare (eller senare, beroende på hur man ser på det). Vi får träffa Ariels systrar lite mera i denna film, men ingen av dem lyfts fram på ett sådant sätt att karaktären blir intressant. Det som dock kanske är mest graverande är att inte ens skurken i filmen känns som riktigt elak.

Den lilla sjöjungfrun - Sagan om Ariel 04

Förutom de två långfilmerna, som kom 1989 respektive 2000, så finns det om Ariel ett trettiotal avsnitt i en TV-serie, som kronologiskt utspelar sig ungefär samtidigt som denna film. Jag har dock inte koll på dessa, även om jag sett en del av dem, och kan inte avgöra huruvida dessa kanske fyller i luckor.

Disney har valt att animera denna film på gammeldags vis för att den ska passa in med de övriga filmerna och det har lyckats väl, för vid en snabb blick skulle en scen från denna film kunnat ha kommit från någon av de andra filmerna.

Filmens översättning är bra och såpass välgjord att skämt och ordlekar fungerar på svenska. Robert Cronholt har gjort översättningen. Det finns dock ett irritationsmoment och det är att text och ljud inte översatts lika. Detta är visserligen inte ovanligt, men om man väljer att texta på svenska och har svenskt ljud så märks det tydligt och det är irriterande.

Den lilla sjöjungfrun - Sagan om Ariel 03

Extramaterialet består av bortklippta scener, som kommenteras av regissören. Att kalla dem scener är överdrift, för det rör sig om storyboard-material som inte nått den slutgiltiga filmen. Regissörens kommentarer känns inte tillräckligt ingående för att vara intressanta. Vidare finns ett spel, där vi får bekanta oss med systrarnas sminkbord. Spelet är ganska basalt, vilket gör att det enbart borde vara intressant för de allra yngsta. Informationen presenteras som text, som även läses upp. Här har vi den största möjligheten att bekanta oss med Ariels systrar. Lite irriterande är det att det som berättarrösten läser inte stämmer med det som visas på skärmen. Saker kallas olika och jag misstänker att det är olika personer som översatt bild och tal. I ”Musik & mer” har man samlat fyra sångnummer från filmen under en rubrik och man har möjlighet att sjunga med med hjälp av textningen. Det rör sig om scener direkt från filmen, så det är inget nytt material vi får.

Två dokumentärer finns också med: den ena behandlar hur dansaren Peggy Holmes tagit sig an rollen som regissör och den andra handlar om Broadwaypjäsen Den lilla sjöjungfrun. Det rör sig om två standarddokumentärer, som förvisso tillför lite information, men som jag egentligen lika gärna hade kunnat vara utan. Det enda lustiga var att Peggy Holmes såg ut som Ariel.

Den lilla sjöjungfrun - Sagan om Ariel 05

Detta är nog ett kärt återseende för vissa och även om handlingen är lite tunn så är det en lagom matiné för de mindre, som redan känner Ariel. Har du de andra filmerna i hyllan så passar denna bra in bredvid. Har du inte de andra två så rekommenderar jag att du köper någon av dem först, även om denna film tidsmässigt är först ut.

Bilder ©Disney

Den lilla sjöjungfrun - Sagan om Ariel, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-10-04T07:00:16+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 4 oktober, 2013