Den lilla sjöjungfrun

Filmen som gjorde för rödhåriga vad Pongo gjorde för dalmatiner och Snövit för dvärgar.

LM_screen6

Ariel är en helt vanlig sextonåring som är trött på platsen där hon bor och drömmer om nya miljöer. Om det finns något som är ovanligt med Ariel är det att hon är en sjöjungfru. Det som fascinerar henne mest av allt är livet ovanför ytan och människorna. För att lära sig mer om dessa fenlösa varelser spenderar hon och fisken Blunder det mesta av dagarna med att leta prylar i skeppsvrak. Ibland tar de sig dessutom upp till ytan för att få mer information från fiskmåsen, och självutnämnde människokännaren, Måsart. En som inte är förtjust i hennes intresse för de tvåbenade är hennes far Triton, havets konung.

Sjöhäxan Ursula vill ta över makten nere på botten och med Ariels längtan ser hon sin chans. I utbyte mot hennes röst får hon ben för tre dagar, sedan måste hon bli kysst för annars är hennes själ Ursulas. Den andra änden av kyssen heter Eric och är en förmögen prins som bor i ett slott vid kusten. Inför den tredje dagen förskönar Ursula sig själv och tar sig i land på sina tillfälliga ben. Med Ariels röst, som Eric förälskat sig i när han hörde den ute till havs, i en snäcka runt halsen charmar hon till sig prinsen och ett giftermål planeras till kvällen. Tillsammans med kung Tritons utsända övervakare, krabban Sebastian, måste Ariel stoppa bröllopet för att inte förlora Eric och sin själ för alltid.

Den lilla sjöjungfrun 3

Styrkan ser ni ovan: en mycket genomtänkt handling löst baserad på H.C. Andersens saga. Det är speciellt är att man ger mänsklighet till ”fisken ur vattnet”-problematiken, och applicerar det på en 16-årig tjej, som är genialt. Betydligt mer realistiskt än Faust eller Nicolas Cage, är det att en tonårstjej säljer sin själ för att vara med drömkillen hon aldrig riktigt mött. Och vilka, både kvinnor och män, kan inte tänka tillbaka till sin ungdom och minnas att man önskade sig att vara någon annanstans? Drar jag det ännu ett varv har sagan också många beröringspunkter med HBTQ-personer, och då framför allt transsexuella. Ariel vågar inte riktigt komma ut inför Triton med att hon gillar människor, och hon känner sig onekligen fångad i fel kropp. Även om det inte var meningen 1989, hoppas jag att Disney 2013 kan känna stolthet om det finns personer som träffats extra rätt av filmen under uppväxten.

Jag såg den svenska versionen och var ganska glad när Ariel förlorade rösten då jag störde mig på hur Sissel Kyrkjebø håller inne sin norska. Dialogen lider av bruten svenska. Under sångerna har jag svårare att störa mig på det då de är så välkomponerade, när det gäller Ariel tänker jag i första hand på ”Del av din värld”. Jag är lite blödig så jag håller nog den högre än Oscarsvinnaren ”Havet är djupt”, men Per Myrbergs röstskådespel som Sebastian är mycket bättre än Kyrkjebøs. Min personliga favorit är ändå Måsart, där Per Eggers gör ett bra jobb med de klart roligaste replikerna. Den franske kocken Louis är också kul, särskilt i samspel med Sebastian, men det är mer animatörernas än rösten Hans Josefessons förtjänst.

Den lilla sjöjungfrun 4

Animationen är bra, men inte så bra som jag minns den. Blu-ray-formatet avslöjar att det blandas ganska fritt mellan skarpt tuschade och mer skisserade penndrag och jag föredrar alltid de förstnämnda. Färgläggningen är inte alls nyanserad, det är särskilt skuggor på karaktärer som endast förekommer där de verkligen måste, som nere i undervattensgrottan. Det är annars vad som mest skiljer Disneys animation för film och för TV, att de nyare filmerna har flera olika färgtoner på samma objekt, medan TV-serierna exempelvis bara har en hudfärg samtidigt. Detta är samtidigt ett ålderstecken jag kan acceptera, precis som de ibland lite gryniga bakgrunderna. Vattnet är långt från naturtroget på ytan, med kritvitt skum som ligger som ett täcke, medan bubblorna under vattnet känns helt rätt. Det är väldigt kul att återse filmen på Blu-ray då det inte existerar någon som helst ”interlacing”, utan det går fint att stega fram ett konstverk i taget om man skulle vilja det.

Extramaterialet är väl tilltaget då en särskild avdelning innehåller det som spelades in till när filmen släpptes på DVD. Bland det mer intressanta av nyheterna är arkivfilmerna med skådespelare som agerade ut scenerna för animatörerna. Då Den lilla sjöjungfrun var en tillbakagång till de klassiska Disney-sagorna ville man även använda teknikerna från förr. Det studion dock aldrig hade gjort var att analysera hur man rör sig i vattnet, och vi får se hur Ariels motsvarighet simmar runt i en tank framför kameran och animatörerna. Det mest spännande i extramaterialet är när vi får följa med till dagens Disney-studio och följa animatörerna på jobbet. Filmen lyckas sälja in Disney som en ganska trevlig arbetsplats, minst sagt!

Bilder ©Disney

Den lilla sjöjungfrun, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-09-25T12:00:31+00:00 rating 3.5 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 25 september, 2013