Den nakna pistolen 2½: Doften av rädsla

den nakna 2 05

Frank Drebin är tillbaka! Oberörd av olyckorna han orsaker de som kommer i hans väg tar han omedvetet upp kampen mot amerikanska miljöbovar. Men mest vill han ha tillbaka sin Jane.

Både slutet och allting annat var gott när vi lämnade Frank och Jane i slutet av Den nakna pistolen. När vi återser dem några år senare har de brutit upp. Jane jobbar för en forskare vid namn Meinheimer som ska lämna ett utlåtande till George Bush den förste (som var president på den tiden) om hur USA:s framtida energiförsörjning bör se ut. Eftersom Meinheimer är miljömedveten vill företrädare för miljöskurkarna sätta stopp för Meinheimer. När Meinheimers kontor utsätt för ett attentat är det Frank Derbin som ska utreda ärendet.

den nakna 2 01

Jag hade glömt bort hur politisk Den nakna pistolen 2½ är. Det delas ut kängor till både republikanerna och lobbyorganisationer för olja, kärnkraft och kolindustrin. Under Drebins tal i slutet efterlyser han en demokratisk presidentkandidat som det är värt att rösta på. USA skildras som ett land där det inte på något sätt skulle vara orimligt att belöna en polis som dödat sin tusende knarklangare. Jag förstår också att det främst handlar om att driva med den tidens makthavare, men det finns en ton i filmen som inte känns välmenande utan som faktiskt vill förlöjliga de som parodieras.

den nakna 2 07

De tidigare samarbetspartnerna hängde inte med regissören och manusförfattaren David Zucker när denna uppföljare producerades 1991. Samma år hade Jim Abrahams Hot Shots! premiär och Jerry Zucker hade nått framgång med Ghost ett år tidigare. Just Ghost är den enda uppenbara referensen i Den nakna pistolen 2½. Den välkända sexscenen med Patrick Swayze och Demi Moore vid drejskivan återskapas här av Leslie Nielsen och Priscilla Presley (och en stand in). Annars står Den nakna pistolen 2½ på egna ben och man behöver inte ha sett alla polisfilmer från den tiden för att förstå skämten. Detta gör att den faktiskt håller även 2014. Kommer man att kunna säga samma sak om Scary Movie-filmerna (David Zucker har regisserat del 3 och 4 i serien) om 20 år? Även om det så här i andra filmen börjar gå mot att Zucker tvångsmässigt vill ha med små gags i varenda scen finns det ändå en story som han håller sig till. Innan jag såg filmen var jag på det lokala bageriet och köpte frukostbullar. Om bageriet hade befunnit sig i Zuckers universum hade min bullbeställning inte passerat utan ett skämt. Då hade det absolut dykt upp en grov italienare när jag bad om det.

den nakna 2 06

Ibland blir tramshumorn bara tramsig som när Drebin kör runt med en stridsvagn eller när han och hans kollegor klär ut sig till ett mariachiband. Men för det mesta sitter jag och skrattar nöjt åt det torra skämten och undrar hur det kan vara så roligt med människor som ramlar omkull. Jag älskar kemin som finns mellan Nielsen och Presley. George Kennedy är inte heller så dum, men O.J. Simpson var bättre när han låg på sjukhus i första filmen. Favoritscenerna är när Jane och Frank ber en pianist spela ”deras låt” och när de genomför en välrepeterad och urlöjlig dans samtidigt som de i dialog för handlingen framåt. Den nakna pistolen 2½ är inte lika rolig som sin föregångare. Men rolig är den.

Den nakna pistolen 2½: Doften av rädsla , reviewed by Mattias Berg on 2014-02-16T12:00:15+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 16 februari, 2014