Den oändliga historien

En av min barndoms filmer som kanske aldrig var någon av de riktigt stora favoriterna, men som ändå har mejslat ut sin givna plats i mitt filmmedvetande, insvept i en massa nostalgiskt skimmer. Att se om sådana filmer med vuxna och mer kritiska glasögon kan bli obehagligt, men inte den här gången.

neverendingstorybdcap4_originalNi känner säkert till handlingen. Unge Bastian bor ensam med sin pappa efter att mamman dött och har det lite jobbigt med stöddiga killar i skolan, så efter att ha fått en bok av en vänlig bokhandlare så väljer han att skolka för att istället läsa. I boken berättas det som sagolandet Fantasia som hotas att förgöras av Ingentinget och hoppet står nu till den unge Atreju som tillsammans med sin häst beger sig ut på en farlig resa. Medan Bastian läser inser inser han sakta att det verkar finnas en koppling mellan honom själv och berättelsen i boken. Det kan till och med vara så att det är han och inte Atreju som egentligen är Fantasias räddning.

03_neverending_story_blu-rayMin mamma läste boken av Michael Ende, som filmen är baserad på, för mig när jag var liten. Det jag minns mest är att hon beklagade sig över att den verkligen levde upp till sitt namn och att den fortsätter långt efter det som berättas i filmatiseringen. Jag har inte sett någon av de utskällda uppföljarna till filmen, som jag förstått saken fortsätter de med det som inte rymdes i denna. Som fristående film fungerar Den oändliga historien lite sådär. Slutet känns snopet och med tanke på hur den egentligen verkar göra anspråk på att berätta om hur Bastian tack vare boken lär sig vad som krävs för att bli vuxen och hur han ska kunna hantera livet. Genom att leva via Atrejus äventyr tvingas han hantera sorg, måste vara modig och konfronteras med sitt innersta väsen. Även om det förmodligen hade gjort att Ende bråkat än mer än vad han redan gjorde över hur hans bok blev översatt till film, hade jag gärna sett en epilog där han återvände hem till sin pappa som en pojke som lärt sig något. Nu mynnar det visserligen ut i en slags hämnd på mobbarna, men inte mycket mer, förutom en rätt fånig voice over som förklarar av Bastian upplevde massor med äventyr, innan eftertexterna börjar rulla.

neverending-rockbiter-1-520x254

Precis som i Pan’s Labyrinth fastnar jag mer för det som händer i den verkliga världen än för äventyren i fantasin. I Den oändliga historien är det ganska lite som handlar om Bastian, mest sitter han på skolans vind och läser, men Barret Oliver porträtterar honom fint och lyckas fånga det där sättet man kunde bli helt uppslukad av en bok när man var ung. Merparten av filmen utspelar sig däremot i Fantasia och det pendlar verkligen friskt mellan att å ena sidan vara fantasifullt och spännande, å andra sidan fullständigt humorbefriat. Effekterna fungerar fortfarande, visst är en del av dockorna lite fumligt utförda och stela samtidigt som Atrejus flygfärder på Falcor knappast är hissnande, men i sammanhanget fungerar de. Fotot är dessutom vackert att titta på, oavsett om det är spektakulära vidder eller en trist gammal vind.

sphynx-gate-to-southern-oracleJag kommer nog aldrig sätta mig ner för att se någon av uppföljarna och kommer därför aldrig att få veta om de tar vid och berättar vidare om händelserna i boken eller om det är någon manusförfattares fria fantasier, så jag känner mig lite snuvad på ett vettigt slut. Enda anledningen till att jag såg denna var nostalgin och förmodligen gör de sitt till för att göra mig mer förlåtande. Den oändliga historien är en välvillig äventyrsfilm i ett sagoland som visserligen aldrig når några högre höjder eller lyckas knyta ihop säcken på ett snyggt sätt, men den kommer garanterat att roa yngre tittare.

Den oändliga historien, reviewed by Erik Nyström on 2013-12-05T07:00:52+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 5 december, 2013