Den stora jakten
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Den stora jakten

Jag hade inte stora förväntningar på Den stora jakten när jag slog mig ned i soffan. De trailers jag sett antydde flamskomedi med Steve Martin, Owen Wilson och Jack Black, tre skådespelare som definitivt gjort bra saker men som ofta används fel i precis den här typen av filmer. En plågsamt dålig svensk titel fick mig inte att bli mer sugen. Originaltiteln The Big Year gjorde mig faktiskt inte mer klok, till dess att jag fått förklarat för mig att det är en etablerad fågelskådarterm.

De stora jakten 01

John Cleese stämma förklarar detta för mig redan i förtexterna. Fenomenet “Big Year” är alltså en form av utmaning där fågelskådare åker land och rike runt för att se (eller höra) så många fågelarter som möjigt under ett år. Det hela är helt baserat på ärlighet vilket förstås skapar en mer patiens-liknande tävling än något annat.

I denna film presenteras vi för tre män som alla gör “The Big Year” av olika anledningar. Tidigare rekordhållaren Kenny Bostick (Wilson), framgångsrika finansmannen Stu (Martin) som funderar på att göra året som ett steg mot pensionen, och den entusiastiska amatörfågelskådaren Barry (Black).

De stora jakten 02

Jag blev glatt överraskad av den här filmen. Det är ibland skönt att se en relativt konfliktfri dramakomedi som lutar sig mer på att mejsla ut karaktärerna än billiga skämt och karikatyrer. Känslan jag får är att skådespelarna känner sig trygga och lugna i sina roller. Resultatet blir en lågmäld och småputtrig historia med komiska poänger utströdda lite här och där.

Regissören David Frankel har tidigare gjort Djävulen bär Prada och Marley och Jag. Precis som de två är denna film också baserat på en bok. I detta fall heter den The Big Year: A Tale of Man, Nature, and Fowl Obsession, och är skriven av journalisten och författaren Mark Obmaschik. Jämför man de tre filmerna så står Djävulen bär Prada ut som en mer svart och elak film, men annars påminner filmerna mycket om varandra.

En del av detta kan tillskrivas den stora mängden karaktärsskådespelare kring de tre huvudrollerna. Angelica Huston, Rosamund Pike, Anthony Anderson, JoBeth Williams, Joel McHale, Kevin Pollak, Brian Dennehy, Tim Blake Nelson, Dianne West, Steve Weber och Rashida Jones gör alla trevliga biroller utan att kännas malplacerade eller enspåriga.

De stora jakten 05

Jack Black, Owen Wilson och Steve Martin utgör en förvånansvärt lågmäld trio. Owen Wilson fungerar bäst som fågelskådar-streber vars rekord och därmed självupplevda heder är viktigare än hans familjeliv i vardande och övriga fågelskådare. Frankel gör honom dock inte helt osympatisk och den nyanseringen gör karaktären otroligt mycket mer intressant. Jack Blacks småfumlige romantiker är kanske inte ett så jättelångt steg från hans tidigare roller, men filmen saknar nästan helt skämt om hans vikt och överdrivna luftgitarrsolon. Frankel har även lagt hans obligatoriska snubblerier på en nästan realistisk nivå. Steve Martin känns trött på rätt sätt och hans karaktär präglas av en ödmjukhet som säkerligen kan uppfattas som lite tråkig. Tyvärr är hans del av filmen lite förutsägbar.

En aspekt av filmen jag verkligen uppskattade är det vackra fotot och på det sätt som Frankel beskriver själva fågelskåderiet som fenomen. Det är på gränsen till naturdokumentär i vissa lägen. Något som återges med starka och klara färger i en mycket fin Blu-ray utgåva. Vi får även alla regler, tips och framför allt fågelarterna presenterade på ett sätt som både får mig att uppskatta hobbyn och förstå utövarna. Jag blev sugen att själv sätta igång med fågelskådande, till dess att jag kom på att jag på intet sätt är en friluftsmänniska. Men att filmen fick mig att bli sugen på det är absolut ett högt betyg. Att jag valde att se om den med min sambo bara för att se hur den höll för en andra titt (det gjorde den) är också ett mycket bra tecken.

De stora jakten 04

Extramaterialet består främst av en knappt tjugo minuter lång resedokumentär om inspelningen med fokus på hur teamet arbetat för att försöka göra sitt avtryck i naturlivet så litet som möjligt. De vanliga “talking heads”-berättandet bryts av fint med roliga anekdoter “live”. Roligast är Owen Wilsons sidospår om hur han helt förgäves åkte till Amazonas regnskogar vid inspelningen av den drygt 15 år gamla Anaconda.

Den stora jakten är en småmysig och helt familjesäker rulle som ändå aldrig blir smörig eller tillrättalagd. Inga vassa kanter måhända men heller inget ansträngt eller överdrivet “skrivet” berättande. Jag hade kunnat klarat mig med mindre berättarröst men det är å andra sidan ett fenomen som jag älskar att hata.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Den stora jakten, reviewed by Anton Bjurvald on 2013-04-06T12:00:36+00:00 rating 3.5 out of 5
Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.
Publicerad den 6 april, 2013