Der Baader Meinhof Komplex

baader01Deras fiende var kapitalismen, deras vapen var terror och deras namn var Rote Arme Fraktion.

Den vänsterextrema stadsgerillan Röda armé-fraktionens kärnkvartett Ulrike Meinhof, Andreas Baader, Gudrun Ensslin och Holger Meins, har varit ett återkommande tema i tyska filmer. Der Baader Meinhof Komplex börjar med protestdemonstration mot shahen av Persien då studenten Benny Ohnesorg skjuts ihjäl av en polisman. Snart därefter såras studentväns­terns ledare Rudi Dutschke svårt av revolverskott på öppen gata. Detta är en del av den bas och bakgrund som ges för uppkomsten av RAF, Rote Arme Fraktion. Den andra delen är rötterna i militant vänsterradikalism kopplad till Vietnamkriget. I Der Baader Meinhof Komplex får man intryck av att denna radikalism bara spårade ur med väpnad terror som följd. Filmen fylls sedan av rekonstruktioner av de våldsfyllda dåden ackompanjerat av passande musik. Bankrån, attentat och kidnappningar radas upp i snabb följd utan eftertanke. Det ger intryck av effektsökeri och våldsunderhållning snarare än uteckling av historia eller karaktärerna.baader04

Porträtten som målas upp av medlemmarna i RAF är direkt osmickrande och det finns inte en enda karaktär att sympatisera med, vilket kanske är poängen? Det framgår inte tydligt att det är det som är filmens intention dock. Ta till exempel Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) en mycket känd västtysk skribent och debattör som lämnar sin man och barn för att gå under jorden och delta i ”den väpnade kampen”. Hon har tidigare fört ”kampen” genom den intelektuella vänstern vilket hon överger, som det framställs, utan större överväganden till förmån för väpnad kamp.  Martina Gedeck ger ett välspelat porträtt av den komplexa Ulrike och hennes inre strider. Det ges inte utrymme att förstå henne och varför och hur hon så lättvindigt kunde dumpa sina barn.

Andreas Baader (Moritz Bleibtreu) framstår som en manisk blodtörstig galning och det finns inga nyanser alls i hans personlighet. Han är bindgalen genom hela filmen. Motståndarsidan det vill säga polisen och samhället erbjuds inte något utrymme i filmen alls, mer än möjligen som kanonmat eller nyfikna åskådare. Vänsterromantiken med våld, mode och idealism målas upp genom RAF som cool samtidigt som personerna är läskigt obehagliga.baader02

Det är svårt att förstå vad regissören och manusförfattaren Uli Edels tanke med filmen är? Samtidigt som han romantiserar kring vänsterradikalismen är personporträtten av medlemmarna i RAF raka motsatsen. De är mördare. Osympatiska, otrevliga och utan moral. Filmen i sig ger inga djupgående analyser eller förklaringar kring RAF och deras agerande. Inte heller polisen som genom nya operativa strategier griper en efter en av medlemmarna ges några kommentarer kring. Det genomgående intrycket är att allt ges för litet tid och skyndas förbi för att komma till nästa segment som i sin tur hastas förbi och så vidare. Regissören Edel är en skicklig hantverkare rent tekniskt, men filmen känns mer som en våldsorgie med MTV-inspiration än ett intressant drama eller historiskt relevant dokument. Skådespeleriet är riktig bra men vad hjälper det när filmen väl kommer till sitt slut och man sitter man med ett oengagerat ”jaha” för att inte lägga mer tanke kring filmen.

En tämligen platt film kring Tysklands värsta terrorister. Bra skådespeleri men manuset lämnar mer att önska.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Der Baader Meinhof Komplex, reviewed by Mats Lundberg on 2014-04-24T06:45:37+00:00 rating 2.0 out of 5