Det femte elementet
Rating: 3.9/5 (9 votes cast)

Det femte elementet

I en smutsig framtidsvärld håller världen på att förändras för en utbränd taxichaufför, när han slits in i kampen mellan ont och gott och hela världens överlevnad i letandet efter det femte elementet.

Fifth element 1

Ondskan växer sakta men säkert sig stor utanför jorden och hotar att omsluta allt. Presidenten beordrar militären att försöka hitta ett svar på hur de ska överleva och mota bort ondskan. Utan vetskap om militärens agenda råkar taxichauffören Korben Dallas (Bruce Willis) under en vanlig arbetsdag få en fripassagerare vid namn Leeloo (Milla Jovovich). Hon ber honom om hjälp och han rycks motvilligt in i jakten på det ultimata försvaret mot jordens undergång. Mot dem står den grymme Mr. Zorg (Gary Oldman), ondskans allierade och hans råa utomjordiska kumpaner som inte skyr några medel att själva lägga vantarna på vapnet. Till hjälp får de munken Cornelius och hans assistent, men det visar sig snart att Korben Dallas nästan får ta saken i egna händer.

Regissören Luc Besson gillar att överraska sina skådespelare för att få realistiska ansiktsuttryck och det gjorde han även i den här filmen. När Diva Plavalaguna spelad av Luc Bessons före detta fru Maïwenn Le Besco uppträder på Operan i filmen, fick ingen av skådespelarna se henne innan. Han ville att alla skulle bli totalt överraskade när hon klev in på scenen iförd sin dräkt. Det ser man tydligt i Bruce Willis ansikte när kameran filmar honom i närbild. Luc Besson försöker få allt att verka så naturligt som möjligt och det lyckas han också väldigt bra med.

Fifth Element, Bruce Willis, Milla Jovovich

Gary Oldman, som gärna agerar kameleont i sina filmer (bland annat i Bessons egna Léon), försvinner totalt in i sin roll. Både utseendet och personligheten sitter som gjuten i rollen som ondskans hantlangare Mr. Zorg. Han är också helt klart den bästa skådisen som filmen har att erbjuda trots att alla gör sina roller väldigt bra. Bruce Willis har i stort sett spelat samma roll sedan Die Hard kom 1988 och det gör han även här när han spelar en före detta major som blir inblandad i kampen mellan gott och ont. Alltid lika hård och visar sitt stenansikte, men helt rätt för rollen.

För Milla Jovovichs del har hon på senare tid mest blivit associerad med Resident Evil och det är synd. I den här filmen säger hon inte så mycket men förmedlar ändå känslor genom sitt ansiktsuttryck och med små meningar. Hon gör det på ett väldigt bra och trovärdigt sätt. Chris Tucker har jag alltid haft lite svårt för på grund av hans skrikiga och gälla stämma, men motvilligt måste jag säga att det passar in. Han skriker visserligen en del och det skär i öronen, men det ska han göra som egenkär radioprofil, just för att han förmedlar rollen med hela sin kropp. Man känner verkligen igen en total diva.

The Fifth Element, Gary Oldman

Eftersom Det femte elementet utspelar sig i framtiden med flygande bilar bad Besson ett team på Digital Domain att återskapa hans vision med digital hjälp. Istället för att göra allt via datorer skapade man en gigantisk modell av New York som täckte en hel inspelningsstudio och därefter digitaliserades resterande miljö. Skådespelarna fick dock spela framför en green screen och därefter klippte man ihop scenerna. För de tagningar som krävde att man filmade inifrån bilarna lät man bygga fullskaliga bilar som svävade på hydrauliska armar med den gröna skärmen runt omkring. De hydrauliska armarna lät bilen röra på sig och ge en flytande effekt när man sedan la på bakgrunden digitalt. Några knep man använde sig av för att få en mer realistisk känsla när man filmade inifrån bilarna var att överexponera miljön utanför och sedan låta fokusen vara oändlig. Eftersom filmen är gjord 1997 är det dock extra märkbart vid vissa tillfällen att det är datoranimerat. Dagens digitala värld har kommit såpass mycket längre vad gäller att få det så realistiskt som möjligt. Eftersom man här blandat modeller och kostymer med digitalt utarbetade miljöer och händelser, bidrar det till att allt smälter samman på ett mycket bättre sätt än om allt hade varit digitalt vid den tiden.

Fifth Element 2

På det stora hela är det en väldigt väl genomförd film. En stor eloge till Luc Besson som började skriva på Det femte elementet redan som 16-åring, och dessutom skapade ett helt nytt språk för Leeloo, som Milla Jovovich och Luc Besson fortsatte utveckla tillsammans under filmens produktion. Jag kanske inte kan vara tillräckligt objektiv när jag vuxit upp med filmen, men ger den oavsett 4 av 5. Ett klart måste för filmfantasten.

Rating: 3.9/5 (9 votes cast)
Det femte elementet, reviewed by Ivar Olofsson on 2013-09-22T07:00:34+00:00 rating 4.0 out of 5

Ivar Olofsson