Dexter: Complete Box – Säsong 1-8

dexter1Som serie är Dexter minst sagt originell. Att använda en seriemördare som karaktär i en TV-serie är ingenting nytt, men att låta personen vara vår protagonist som vi hejar fram och känner empati för är minst sagt våghalsigt.

Det finns serier som verkligen bryter ny terräng och ändrar om TV-landskapet som till exempel 24. The West Wing, Forbrydelsen/The Killing, The Wire och inte minst Dexter. Alla har påverkat TV-serieformatet till det bättre. Romanen Dexters dunkla drömmar av Jeff Lindsay är grunden i första säsongen i TV-serien. Därefter går böckerna och serien skilda vägar. James Manos Jr. är den som gjorde om boken till TV.Episode 702Serien debuterade hösten 2006 och blev fort en succé. Huvudpersonen är Dexter Morgan (Michael C. Hall) som är kriminaltekniker hos Miamipolisen. Hans specialitet är blodanalys på brottsplatser. Det ingen vet är att han också är seriemördare på fritiden. Hans adoptivfar Harry Morgan (James Remar), som också var polis i Miami, inser tidigt att Dexter redan som barn lider av någon form av psykopati. Ett resultat förmodligen orsakat av att han bevittnade det brutala mordet av hans biologiska mor. För att skydda Dexter utvecklade Harry en kodex det vill säga ett gäng regler och förfarande för att säkerställa att Dexter bara dödar omoraliska människor. Harry lärde också honom att inte sticka ut socialt genom att vara trevlig och generös. Alla Dexters relationer har dock varit ytliga och ofta bara ett sätt för att uppnå ett mål. Den enda person han har en djupare relation till är hans adoptivsyster Debra (Jennifer Carpenter) som också är polis.

När Dexter väljer ut sina offer gör han det med noggrannhet. Ofta är offren själva mördare men polisen har inte lyckats fälla dem. De kanske har lyckats komma undan på grund av en teknikalitet. Det är då Dexter träder in som domare och bödel. De som hamnar under kniven förtjänar det, i alla fall om du frågar Dexter som lutar sig mot Harrys kodex. Samtidigt har Dexter en mörk inre passagerare som suktar efter mer blod.dexter5

Jag kommer kortfattat summera varje säsong nedan och ge varje säsong ett eget betyg. Det är nästa ofrånkomligt att det kommer finnas lite spoilers nedan. Se serien om du inte sett den.

Säsong 1 – 5/5
Livet leker för Dexter. Han spenderar tid med sin flickvän Rita på kvällarna. Nattetid iakttar han sitt nästa offer och på dagen går han till jobbet. Lugnet bryts när en seriemördare, The Ice Truck Killer, börjar lämna offer i en strid ström i Miami. Han dränerar sina offer på blod, styckar upp dem, för att sedan ställa ut dem som konstverk på stadens gator. Dexter kan inte låta bli att fascineras över mördarens kunskap och målmedvetenhet. Det som ställer allt på ända är att The Ice Truck Killer känner till att Dexter också är seriemördare. Har Dexter blivit nonchalant och börjat lämna spår efter sig?dexter11

Säsong 2 – 5/5
I svallvågorna av händelserna i säsong 1 försöker Dexter undvika att bli fångad av sitt egen polisavdelning. Dexter blir alltmer trängd när FBI skickar ner en agent (Keith Carradine) för att fånga in ”The Bay Harbor Butcher”. På hemmafronten är det också trubbel när Ritas våldsamma ex-man tvingar sig in i deras liv. Ovanpå detta får Dexter en stalker i form av den sexiga Lila (Jaime Murray) som vill ställa Dexter på sin troféhylla.

Säsong 3 – 5/5
Dexter får en lärjunge i Miguel Prado (Jimmy Smiths) som är en hämndlysten advokat som bestämt sig för att hitta sin brors mördare. Vad han inte vet är att det är Dexter som är mördaren. Rita berättar för Dexter att hon är gravid. Hur kommer Dexter att fungera som pappa? Han börjar uppleva känslor som han aldrig tidigare känt. Samtidigt dyker en ny seriemördare upp i Miami. Debra som är en mycket kompetent polis har börjat pussla ihop bevis som kan leda fram till Dexters avslöjande.dexter8

Säsong 4 – 4.5/5
FBI-agenten Frank Lundy (Keith Carradine) är tillbaks i Miami på jakt efter en seriemördare som han kallar The Trinity Killer (John Lithgow). Få verkar tro att han existerar, men Dexter har lyckats hitta honom. Till sin förvåning så är han en skollärare, präst, volontärarbetare och familjefar. Trinity har lyckats med att gömma sig i det öppna utan att bli upptäckt. Dexter kan inte låta bli att fascineras av Trinity. Kan han ha en familj och älska sina barn så kanske det finns hopp för Dexter?

Säsong 5 – 4.5/5
Trinitys avskedsgåva har gjort att Dexters liv är i spillror. Han försöker ta sig samman men världen sluter sig kring honom. Ingenting går som det ska och han är närmre än någonsin att bli fångad. Hans nästa offer är Boyd Fowler som kidnappar, torterar, våldtar och slutligen mördar unga kvinnor. Han lyckas stoppa Boyd, men en av Boyds offer, Lumen (Julia Stiles), är vid livet och bevittnar det hela. Dexter kan inte döda henne eftersom det skulle gå emot kodexen. Han tar Lumen som sin medhjälpare och lär henne hur hon kan hantera sitt hämndbegär.DEXTER (Season 5)

Säsong 6 – 2.5/5
Dexter funderar ifall hans mörka passagerare verkligen är ett behov som behöver fyllas? Han kanske har fel? Kanske är det ett kall istället. Han rensar världen från onda människor. Om inte de existerade, kanske skulle inte Dexter heller existera? Är det möjligt att Dexter fyller ett högre syfte? I sjätte säsongen kommer domedagsmördaren (DDK) till Miami och lämnar religiösa utfästelser i lika strid takt som nya offer. Dexter tar upp jakten på en mördare som tror sig kunna få bibelns apokalyps att starta här och nu.

Säsong 7 – 4/5
Debra vet vad Dexter är och snart vet hon mer än vad hon mår bra av att veta. Hon försöker hjälpa Dexter genom att behandla honom som om han var en missbrukare. Han kan kanske svettas ut sin mörka passagerare? Debra kan inte vakta honom dygnet runt och även om det skulle gå börjar hon inse att behandlingen inte biter. Ett par mördare Isaak Sirko (Ray Stevenson) och Hannah McKay (Yvonne Strahovski) bryter Dexters tristess. När Dexter dessutom blir omåttligt attraherad av den hemlighetsfulla Hannah ställs hela hans liv på sin spets. Går det att jonglera jobbet, familjen och hans nattliga aktiviteter utan att bli avslöjad.dexter10

Säsong 8 – 3/5
Dr Vogel (Charlotte Rampling) har djup kännedom om Dexter genom Harry. Det var de två som satte ihop kodexen. Vad Harry inte visste var att hon experimenterade med kodexen på fler patienter än Dexter, men alla är inte lika stabila och lojala som Dexter vilket har lett till problem. Hannah McKay återvänder och Dexter börjar drömma om möjligheten att leva som en familj igen

Det som gör Dexter till en bra serie är hur man presenterar berättelsen. Normalt är jag ingen vän av berättarröst men i Dexter är det helt nödvändigt för att för att vi åskådare ska lära känna hans mörka passagerare. Vi förstår hur han tänker och varför vardagssituationer kan upplevas underliga för Dexter som inte förstår känslor fullt ut. Dexter vet att han är ett monster men han har utvecklat ett system för att hantera vardagen. Du kan tycka vad du vill om Dexter och hans handlingar, men det är omöjligt att inte bli nyfiken på honom som person.Dexter Season 8

Det finns två säsonger av åtta som inte riktigt håller måttet i jämförelse med seriens höjdpunkter. Som serie har Dexter alltid varit en vattendelare. Antingen gillar man den eller inte och anledningen är att den är våldsam, mörk och visar en sida av mänskligheten som få vill erkänna finns. För Dexter har ständigt försökt tänja på gränserna och få oss som åskådare att dels fundera över Dexters handlingar, men även att fundera över våra egna värderingar. Vad är rätt och fel och vem har mer rätt att bedöma det? För som TV-serie har Dexter ständigt tvingat oss åskådare att tänka utanför vad som är bekvämt.

Säsong 6 är utan tvekan seriens sämsta och det var nog många med mig som trodde att det kunde vara nådastöten. För första gången i serien var berättelsen förutsägbar, tillrättalagd och alldeles för skriven på näsan. Raka motsatsen till de föregående fem säsongerna alltså. Sista säsongen är en splittrad historia och doften av skrivkramp och panik att blidka fansen osar över det hela. Allt ska knytas samman och frågan är vilket slut på serien som skulle kunna vara värdigt en så bra serie och karaktär. Ett omöjligt uppdrag som slutar i vad som enklast kan beskrivas som ett magplask.Episode 812

De övriga säsongerna är lysande och de första tre är mästerliga. Att ha förmånen att kunna se säsongerna i så tät följd som boxen erbjuder är en fröjd. För alla oss som älskar seriemördargenren och kriminalberättelser är Dexter ett obligatorium att se igenom. Sällan har manus och karaktärer varit så genomarbetade i kombination med lysande skådespel som de inledande säsongerna

Boxen erbjuder givetvis en hel uppsjö med extramaterial kopplat till varje säsong. Det är omöjligt att nämna allt och jag kommer därför bara nämna några som fångade mitt intresse. ”The Code” går djupare in på reglerna som Harry ger Dexter och är på sätt och vis en hyllning till Remar och Halls samarbete. Samtalet ”Sitdown with Michel C. Hall and John Lithgow” är otroligt intressant att lyssna på. Slutligen måste jag rekommendera kommentatorspåret av Jennifer Carpenter till säsong 7. Ett otroligt öppet och ärligt spår som slutar i tårar. Missa inte detta.dexter_complete_box_-_season_1-8_blu-raydexter-box

Den kompletta serien av Dexter är en riktigt trevlig upplevelse trots de två något sämre säsongerna. Att lyckas hålla den här höga nivån så länge är få serier som klarat av. Boxen rekommenderas å det varmaste och är ett bra tips till julklapp om det är något du eller dina vänner missat att se.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Dexter: Complete Box - Säsong 1-8, reviewed by Mats Lundberg on 2014-08-11T08:00:43+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 11 augusti, 2014