Disclosure
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Disclosure

Att visa framtidens teknologi på bio brukar alltid bita sig själv i arslet bara några år senare. Thrillern Disclosure försöker sig på en virtuell verklighet och idag är det skrattretande dåligt. Grundberättelsen är däremot fortfarande bra och boken rekommenderas å det varmaste.

Under 90-talet var författaren Michal Crichton en av de få författarna jag läste många titlar av: Jurassic Park, Farkosten (Sphere), Blodröd sol (Rising Sun), Timeline och givetvis Skamgrepp (Disclosure). Jag upptäckte ocksåatt Crichton var ansvarig för The Andromeda Strain, The Terminal Man och Congo för att nämna några få titlar. Under nittiotalet dök även TV-serien E.R. upp som också var hans produkt. Han var utbildad läkare vid Harvard och började skriva böcker, under pseudonymen John Lange, under 60-talet. Hans böcker har alltid varit i genren teknologithrillers och gärna inom bioteknologi. Förutom en hel rad med framgångsrika böcker har han skrivit manus till filmer som Westworld, Coma och Twister.

Disclosure, om du mot förmodan skulle missat den, handlar om sexuella trakasserier men med omvänt förhållande. Här är det Demi Moore som ger sig på Michael Douglas. Genialiskt enkelt men provocerade och mycket spännande när det handlar om ord som står mot ord. Per default har kvinnor större trovärdighet än en man och vad händer när en man anklagas trots att han är utan skuld? Filmen är mycket bra, bortsett från teknikdelen som idag är daterad, medan boken är en nagelbitare. Själv streckläste jag boken som är otroligt spännande.

Warner har släppt Disclosure på Blu-ray och transfern är helt ok. Bilden är stundtals mjuk, men det är inget ovanligt för film från mitten av 90-talet. Detaljrikedomen är bra och svärtan är godkänd. Inte lika bra bild som på en modern produktion men klart över förväntningarna. Ljudet är av lika hög kvalitet som bilden. Musik och dialog framförs på ett bra sätt. Något framtung mixning, men även denna över förväntan.

När jag såg Disclosure senast var i mitten på 90-talet. Då tyckte jag den var bra och det är den än idag, men den kunde ha klippts ner till under två timmar för att få en ännu tätare thriller om man velat. Ämnet är fortfarande lika akutellt idag som det var när boken kom, och gillar du filmen så är det en bra uppgradering från DVDn. Rekommenderas.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Disclosure, reviewed by Mats Lundberg on 2012-08-24T07:00:12+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 24 augusti, 2012