District 9

I över 20 år har utomjordningarna varit strandsatta på jorden och människor har börjat tröttna på dem.

District 9

För över 20 år sedan kom ett stort rymdskepp till jorden och stannade ovanför Johannesburg i Sydafrika. Mänskligheten troddes vara hotad, men ingenting hände. Myndigheterna tog sig in i rymdskeppet och hittade utomjordningar i nöd. Eftersom man inte visste syftet med deras ankomst till jorden föste man in dem i läger och där fick de stanna, medan tiden gick.

Peter Jackson anställde Neill Blomkamp för att göra en film av spelserien Halo på Nya Zeeland. Efter finansiella problem lades dock filmen ner efter några månader och Jackson, som har känt nederlag förut, ville hjälpa Blomkamp att ändå göra något för att komma på fötter igen. Jackson hade stort förtroende för Blomkamp – med bakgrund inom 3D-animation – som aldrig tidigare regisserat en långfilm. Jackson sa även att denna gång skulle de välja ett alternativ som de själva kunde ha mer kontroll över för att då slippa hamna i samma problem igen.

District 9

Fran Walsh, Peter Jacksons fru lade då fram idén att göra en långfilm av Blombergs tidigare kortfilm Alive from Joberg (2006), vilket lade grunden för District 9. Neill Blomkamp åkte till Johannesburg för att spela in några testscener som han sedan kunde visa för investerare till filmen. Han bad då Sharlto Copley, som han kände sedan sina år i Sydafrika, att agera framför kameran och improvisera fram några scener som han sedan kunde ta tillbaka till Nya Zeeland och visa för Peter Jackson. Då var det inte tänkt att Sharlto Copley skulle göra huvudrollen eller över huvudtaget vara med i filmen, men både Peter Jackson och Fran Walsh gillade honom och de bestämde med Blomkamp att Copley skulle spela huvudrollen. Wikus Van De Merwe, samma karaktär som han spelat i improvisationen.

Tidigare hade Copley bara varit med i Blomkamps kortfilm Alive in Joburg som han också var med och producerade. Det gör att vi får ett helt nytt ansikte i filmen och det blir något mer, utöver det ”vanliga” Hollywood. Sedan när Jackson och Blomkamp själva fick mer kontroll över filmen hamnade de utanför det vanliga systemet, vilket gör att de kunde gå mer sin egen väg med utvecklingen av filmen.

District 9

Likt i Alive in Joburg filmade man med handhållna kameror och nära inpå för att få en mer gedigen känsla. I filmen får man följa med ett team som följer Wikus i hans arbete och filmar allt så man får den synvinkeln ur filmen. Copley själv tyckte att det kändes som att spela in en dokumentärfilm. Den känslan får man också när man tittar, väldigt naturligt och äkta.

I början försökte man tillverka utomjordingsdräkter, men det såg för overkligt ut och Blomkamp konstaterade att om man sätter en människa i en dräkt ser det ut som en människa i dräkt och inte som en verklig varelse. Därför kastade man det material man då hade fotat och gjorde istället allt i datorn. Copley hade en person han kunde agera mot som var iklädd en speciell dräkt där man kunde se hur ljuset träffade personen. Sedan kunde man kompensera för det i datorn medan man färdigställde utomjordingen, så att allt såg naturligt ut som möjligt.

District 9

Hela filmen är uppbyggd på ett sätt som man normalt inte brukar se i en sci-fi film. Kopplingar kan dras från lägren och föraktet människorna har för utomjordingarna till vitas förakt mot svarta i Sydafrika under apartheiden. Dokumentärkänslan är stark och Sharlto Copley lyfter upp sin roll fantastiskt. Allt han gör känns naturligt och han passar perfekt i rollen. Enligt Copley hjälpte det att de faktiskt var på plats och filmade. Allt fanns på plats förutom själva utomjordingen då. En nytänkande science-fiction-film som går sin egen väg.

Rating: 4.3/5 (4 votes cast)
District 9, reviewed by Ivar Olofsson on 2013-11-30T07:00:57+00:00 rating 3.5 out of 5

Ivar Olofsson