Djungelboken

Sist jag försökte recensera en Disneyfilm var det Peter Pan och jag blev mäkta provocerad av huvudkaraktären. Såhär i efterhand känns det dessutom mer och mer som om jag gav den ett överbetyg. Det kändes däremot redan på förhand som att jag skulle tycka betydligt bättre om Djungelboken och visst gjorde jag det. Inga flygande pojkar med en fallenhet för att kidnappa barn och utnyttja kvinnor så långt ögat kan nå, utan mest bara lite mysig vänskap.

4

Förutom klippet som jag sett på julafton så länge jag kan minnas vet jag att jag såg Djungelboken på bio tillsammans med pappa vid någon nyrelease, förmodligen under sent 80-tal. Har inga direkta minnen av handlingen så det var faktiskt lite spännande att få se vad som händer före och efter scenen där Mowgli träffar Baloo för första gången. Kort sammanfattat handlar det om en nyfödd som hittas i djungeln och uppfostras av vilda djur. När det några år senare ryktas om att den människohatande tigern Shere Khan är i faggorna bestämmer sig pantern Bagheera för att Mowgli måste återföras till människobyn, vilket inte visar sig vara det lättaste.

Om man vill leta efter budskap i Disneys version Djungelboken finns det dels något fint om att vänskap inte vet några gränser och att en människa visst kan vara vän med en panter eller en björn. Samtidigt är filmen väldigt tydlig med att var och en trots allt passar bäst tillsammans med de sina för att undvika problem. Å andra sidan kan man se det som att det är Shere Khans hat, som egentligen grundar sig i en ganska befogad rädsla, som leder till att Mowgli tvingas återvända till människobyn för allas bästa. Om alla bara slutade vara rädda för varandra och slutade upp att hata så finns det egentligen inga problem med vänskap över alla typer av gränser? Jag har blivit lite nyfiken på att läsa förlagan The Book of Mowgli i Rudyard Kiplings förlaga som jag förstått ska vara mycket mörkare.

MV5BMTM1NzczODMyMV5BMl5BanBnXkFtZTcwODU4OTEyNw@@._V1._SX640_SY427_

Filmen består till stor del av en rad scener som går ut på att Mowgli stöter på något djur i djungeln och att Bagheera, Baloo eller de båda tillsammans, undsätter honom. Det skulle kunna bli lite tjatigt, men med tanke på att filmen är så kort och att alla dessa möten är så pass underhållande är det inget jag irriterar mig på. Jag hade ett vagt minne av att King Louie skulle vara en rätt skön karaktär och det är han verkligen. Hans sång, Baloo som inte kan låta bli att ryckas med av takterna och snubbelhumorn i den sekvensen är filmens absoluta höjdpunkt. Att det sedan är min gamla favorit George Sanders som gör rösten till Shere Khan var en trevlig överraskning. Ja, jag valde att se den engelska originalversionen även om det är den svenska som förmodligen är inpräntad hos de flesta. Förmodligen är det väldigt individuellt vad man föredrar, men man går miste om en ordvits i Baloos klassiska sång om man ser den på svenska.

Som vanligt när det gäller Disney är man i trygga händer vad gäller animeringarna. Bakgrunderna är vackra och mjuka, medan karaktärerna är lite ruffigare tecknade i en stil som närmast påminner om färglagda blyertsskisser. Det ger personlighet åt karaktärerna på ett enkelt sätt och har ju skapat utseenden som för evigt etsat sig fast i populärkulturen. Den högupplösta utgåvan är givetvis stabil och ser precis så bra ut som man skulle kunna förvänta sig, även om denna typ av äldre animerade filmer kanske inte får ut maximalt av formatet. Man får även en del extramaterial att kika på, där borttagna scener eller alternativa slut som vanligt bara är i skissform. Tyvärr tycker jag inte att någonting går på djupet eller är överdrivet intressant, men man får om inte annat möjlighet till lite sing-along.

the-jungle-book-la-7-12-13

Disney krämar ut sina tillräckligt genomarbetade utgåvor av klassikerna. Det här är förmodligen av av de bättre och den räddas från att känna lika gammaldags som en del av deras andra filmer genom att den nästan uteslutande handlar om djur. En underhållande och snäll stund i djungeln med en del ganska roliga karaktärer.

Bilder ©Disney.

Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
Djungelboken, reviewed by Erik Nyström on 2013-08-28T07:00:25+00:00 rating 3.5 out of 5