Djupet

En spoilervarning är på sin plats här, då det annars blir alldeles omöjligt att berätta något om filmen. Året är 1984 och månaden är mars när fiskebåten Breki en natt förliser utanför Västmannaöarna, strax söder om Island. Djupet baseras på en verklig händelse där en ensam man mot alla odds klarade livhanken efter en tragisk olycka. Huvudpersonen Gulli står för en bedrift som får Bear Grylls att framstå som en city slicker.

Djupet 1Männen som mönstrar på båten denna kalla gryning är rejält bakfulla efter gårdagens sjöslag och allt annat än ett gäng landkrabbor. Breki lämnar kajen och den spektakulära vulkanön Hemön med de dramatiska klipporna bakom sig. Den nya kocken fräser på något till lunch och någon får skäll för att inte ha tagit med en film att se på Betamaxen. Fisket tar vid medan några i besättningen tar igen sig i slafarna. Nätet de drar efter bottnen fastnar till slut illa och medför att skutan plötsligt kantrar och börjar sjunka, vilket betyder slutet då livflotten är fastrostad och omöjlig att få loss. Händelseförloppet är kvickt och de som inte drunknar omedelbart dukar istället under en efter en i det iskalla vattnet och av de sex besättningsmännen överlever endast Gulli. När han ligger och guppar hjälplös i det kalla vattnet står Gulli inför två val. Att dö eller att ta sig i land. Starkt påverkad av sina kamraters öde vägrar han att ge sig och genom att återkommande ta sig samman simmar han på ren vilja långsamt den långa sträckan mot klipporna i fjärran och räddningen.

Djupet 02

Under Gullis barndom 1973 evakuerades Hemöns befolkning på grund av ett vulkanutbrott som täckte hela ön i lava och aska. Detta använder han för att hitta styrkan att kämpa vidare, när han inte ber stormfåglarna om hjälp med att leda honom hemåt. Han ger löften om saker han ska ta itu med. Om han bara får leva en dag till ska han minsann förändra mycket i livet. I ingressen nämnde jag att Gulli var filmens huvudperson, men frågan är om inte naturen måste tillskrivas den benämningen. Det kalla stormiga havet, de vassa klipporna och det färglösa landskapet i stort har snarare Djupets största och viktigaste roll i kraft av Gullis egentligen övermäktiga fiende.

Djupet 3Djupet tar upp frågeställningar om skuld och behandlar ämnet om den utlämnade människan med dödsångest på en annan nivå än vad till exempel Berättelsen om Pi lyckades med, trots att även Gulli talar med fåglar. Gullis osannolika överlevnad efter att ha lyckats simma i cirka sex timmar i femgradigt vatten väcker frågor från såväl honom själv som från experter i Reykjavik och London, dit han skickas för att undersökas. Har Gulli sälfett i kroppen eller varför verkar han inte känna kyla lika starkt som andra? Läkarna och expertisen står handfallna, ingen kan förklara hur detta gått till. Några svar får vi egentligen aldrig, Gulli framstår bara som ett sorgset unikum som möjligen också skuldbeläggs i det tysta just på grund av att hjältedådet inte kan förklaras bättre.

Djupet 4Regissören Baltasar Kormakurs (Contraband, 2 Guns) film är något helt annat än hans senaste Hollywoodproduktioner, en djupare film utan de vanliga vändningarna om man så säger. Trots en ganska spänningsfylld och väldigt realistisk inledning så är det en otillfredsställd känsla som infinner sig mot slutet. Jag gillar stämningen i Djupet och uppskattar hur den ser ut med de karga olycksbådande öarna, men saknar också något som får mig att bry mig mer i slutändan. För mig kanske filmen lider för mycket av att likna en dokumentär utan överraskningar. Detta kan dock inte det nedtonade skådespelet klandras för, insatsen av (i synnerhet den fysiskt kämpande insatsen) Ólafur Darri Ólafsson (Reykjavík Rotterdam) i rollen som Gulli är i det närmaste perfekt. Scenerna där Gulli tröstar barnen till de försvunna sjömännen är kanske de starkaste av de som utspelas på land, särskilt satt i perspektiv till den machovärld som råder på båten där inte ens en flytväst finns att sikta och kaffet helst ska likna trögflytande svart olja för att duga.

Djupet 05

Först och främst så fryser jag rejält redan från start, bara av att se filmens början. Det ser oerhört kallt ut och att någon sedan klarat en sådan här prövning med livet i behåll känns fullständigt orealistiskt. Att som förklaring till Gullis remarkabla simtur endast tillskriva ”ett mirakel”, känns i sammanhanget lite fattigt att leverera som slutplädering. Sant måhända, men ändå lite halvtråkigt för mig som hoppades på något helt annat och inte bara genom en tafatt religiös tolkning. Och hur otroligt det är låter, så verkar den överlevande fiskaren verkligen ha utfört denna bedrift på riktigt och blev då känd på Island genom media. Under eftertexterna visas nämligen ett par korta autentiska gamla intervjuklipp från 1980-talet med den faktiske mannen som dramat bygger sin historia på. För min del spelar det ingen roll, jag har själv legat i en isvak och har extremt svårt att tro på att det är möjligt. Hur hårda islänningarna än må porträtteras i Djupet. Men som film är den definitivt sevärd.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Djupet, reviewed by Hans Råman on 2013-09-30T07:00:23+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 30 september, 2013