Dödligt vapen 2

Om Shane Black hade fått bestämma skulle det här ha blivit den sista filmen i serien, men när filmbolaget ville se fler uppföljare spände de musklerna och körde över den firade manusförfattaren, som då hoppade av projektet.

Dödligt vapen 2 03

På sydafrikanska ambassaden utnyttjar några mindre sympatiska diplomater sin immunitet till att tvätta drogpengar som de sedan smusslar ut ur landet. Av en slump råkar poliserna Riggs (Mel Gibson) och Murtaugh (Danny Glover) komma dem på spåren, men bli samtidigt hotade att om de inte slutar snoka kommer de att få betala ett högt pris. Naturligtvis låter de sig inte skrämmas, men sätts ändå på uppdraget att istället vakta ett viktigt vittne vid namn Leo Getz (Joe Pesci – GoodFellas) som behöver skydd i väntan på rättegång. Det visar sig dock att Getz har kopplingar till männen från en viss ambassad.

Den inledande biljakten får mig nästan att gråta glädjetårar. Det är precis såhär en lagom lättsam actionrökare ska se ut. En lagom rörig biljakt i en storstad om natten, där Riggs och Murtaugh käbblar på medan de dundrar fram längs gatorna, hack i häl på någon skurk. Lite skottlossning, polisbilar med blinkande blåljus som blir lite buckliga, uzis och en dramatisk flykt med helikopter. Det är inte överdådigt, utan snyggt, välkomponerat och bara så rätt. Efter en sådan inledning hade mina förväntningar på den perfekta actionfilmen med 80-talsnostalgiska förtecken hunnit segla upp ganska högt, men det blir tyvärr aldrig mer än en upprepning av första filmen.

Dödligt vapen 2 02

Man känner visserligen att det finns mer att hämta i karaktärerna Riggs och Murtaugh, så det fungerar definitivt att följa med dem på ännu en jakt. Den här gången har de blivit lite mer lika varandra och ännu lite bättre vänner. Jag tycker det är fint att Riggs numera nästan blivit en familjemedlem hemma hos Murtaughs, även om det kanske inte behövt innebära att frun även sköter hans tvätt. Deras vänskap känns genuin. I Dödligt vapen låg det hela tiden något lite mörkt i hur dödsfall plågar karaktärerna och i hur ledsen Riggs är över hustruns död, men i denna har detta tonats ner nästan helt. På ett sätt känns det skönt att se karaktären må bättre, men samtidigt gör det att en nyans som jag gillade går förlorad. Istället gör man filmen en gnutta mer politisk än sin föregångare och angriper ganska öppet den rasistiska regeringen i Sydafrika och dess apartheidsystem. Förvisso inte det mest modiga politiska ställningstagandet att ta 1989, men ändå.

Även om jag kan förstå att man inte vill ändra på ett vinnande koncept så smakar det ändå lite väl mycket karbonpapper om denna uppföljare. Det är lite väl mycket som är lite väl likt jakten på oförskämt förmögna skurkar som dessutom sitter på maktpositioner och helt saknar respekt för lagens långa arm. Man har även behållit fuskandet med logik i manus, men man kommer undan med det minst lika bra här. För att ge Dödligt vapen 2 något som åtminstone känns lite eget har man valt att försöka öka humorn genom att skriva in Pescis karaktär. Att han placerats i filmen enbart för att locka till skratt verkar inte ens vara något de hymlar med, utan han sitter mellan huvudpersonerna och babblar på oavbrutet medan de behandlar honom illa. Att sedan Pesci är en tillräckligt duktig komiker och skådespelare är tur, för annars hade hela filmen kunnat haverera med en sådan potentiellt irriterande karaktär mitt i smeten.

Dödligt vapen 2 04

Inte samma pigga upplevelse som första och lite mer trivial, men fortfarande en duglig uppföljare som levererar. Här hade man kunnat avsluta serien genom att låta Riggs dö precis som Black ville, men filmbolaget kände vittringen efter fler biosuccéer och man valde att fortsätta. Med tanke på att jag inte har någon som helst aning om kvaliteten på del tre kan jag omöjligt säga om det var en bra eller dålig idé. Det känns däremot oväntat spännande att se vidare och bilda mig en egen uppfattning.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Dödligt vapen 2, reviewed by Erik Nyström on 2013-11-16T12:00:06+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 16 november, 2013