Dödligt vapen 4

Den förmodat sista delen i den populära actionserien kom även att bli den överlägset sämta. Låt oss hoppas att den definitiva punkten är satt i denna franchise.

Dödligt vapen 4 02

Riggs ska bli pappa och Murtaugh ska bli morfar. Samtidigt funderas det kring bröllop och hemlighålls äktenskap. Den nya polisen Butters (Chris Rock – 2 Dagar i New York, Madagaskar 3) verkar av någon anledning lite väl förtjust i Murtaugh och Leo har lämnat mäklarbranschen till förmån för att bli privatdetektiv. Samtidigt är det någon som smugglar in illegala invandrare från Kina till Los Angeles och den högt sparkande skurken Wah Sing Ku (Jet Li – The New Legend of Shaolin, Hero) verkar vara Riggs fysiska överman. I jakten på det kriminella nätverket som handlar med människor blir våra hjältar dessutom befordrade.

Om föregångaren släppte tanken på att arbeta utifrån ett bra manus och istället ville visa oss vad som hände i huvudkaraktärernas liv just då, tar den här hela det konceptet ännu längre. Tydligen hade man inget färdigt manus när inspelningarna startade, utan historien snickrades ihop under tiden och det märks. Å andra sidan var det nog ingen av de inblandade som brydde sig om historien speciellt mycket, alla verkar mest bara ha tyckt att det var kul med hela gänget återsamlade. Jag vet inte om jag bryr mig så mycket om karaktärernas små problem, speciellt inte när det hamnar i förgrunden och låter allt annat åka i baksätet. Hur spännande är det egentligen om Riggs och Cole kommer att gifta sig? Vem bryr sig om Murtaughs dotter smyger med vem som är pappa till hennes barn för honom? Finns det egentligen någon anledning att Leo får återvända ännu en gång utan att ha något att tillföra?

Dödligt vapen 4 01

För de som förälskat sig i världen kring Dödligt vapen-filmerna och inte kan få nog av karaktärerna är det säkert jättetrevligt. För mig blev det mest som att se ett oändligt långt återföreningsavsnitt av en rätt sunkig sit com, typ Everybody Loves Raymond, kryddat med lite action. Humorn fungerar inte alls när den ska vara det som bär filmen framåt och det känns mest bara tramisgt, utan att det någonsin tar slut. Bögskämten är fortfarande inte det minsta roliga och att se huvudpersonerna mobba stackars Leo för att vi ska få skratta känns mest bara besvärande. Att Dödligt vapen 4 dessutom på fullaste allvar gör en grej över något slags påklistrat beslut kring att gifta sig eller inte, är helt omöjligt att relatera till i den här typen av film. Åtminstone för mig.

Precis som i de tidigare filmerna kan man egentligen inte klandra vare sig någon av skådespelarna eller regissören Richard Donner, de har helt enkelt inte haft något manus att jobba med. Samtidigt kan man ju tycka det var ganska dåligt omdöme av dem att hoppa på projektet, men det ekonomiska erbjudandet var förmodligen alldeles för bra för att tacka nej till. Att plocka in Jet Li i hans första Hollywoodroll är egentligen ingen dum idé och han gör sitt allra bästa som skurk. Tyvärr får man aldrig någon riktig kläm på vem han är och på vad han riktigt vill, då fokus som sagt var istället ska ligga på det triviala. Det är nästan så man tycker lite synd om honom i hur styvmoderligt behandlad hans karaktär blir. Även Chris Rock hålls i skymundan, vilket jag däremot är ganska tacksam för då han aldrig riktigt fallit mig i smaken. Behövde den här filmen verkligen ytterligare en kul prick?

Dödligt vapen 4 03

Hela den här serien skulle nog ha fått stanna i 80-talet och bestå av två filmer. En fräsch actionrökare och en lyckad uppföljare som egentligen bara är samma sak en gång till. Kanske var Shane Blacks medverkan som manusförfattare direkt nödvändig för att åstadkomma vettiga filmer eller så var det helt enkelt så att att producenterna fick lite för mycket att säga till och helt valde bort att berätta en historia. Det enda som egentligen ger Dödligt vapen 3 och Dödligt vapen 4 något existensberättigande är att man lyckades ha samma skådespelare i rollerna som Murtaughs barn hela vägen från start till mål, vilket faktiskt är lite imponerande.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Dödligt vapen 4, reviewed by Erik Nyström on 2013-11-17T12:00:13+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 17 november, 2013