Dom över död man

Jan Troell ger sig inte. Trots att han är fyllda 80 fortsätter han att göra film och han verkar inte vara en dag över 60 när man lyssnar på honom i intervjuer. Min första tanke när eftertexterna började rulla var att Dom över död man inte är en ny Utvandrarna, men den åsikten kan mycket väl grunda sig i att jag inte såg den med sådan skärpa som filmen kräver av åskådaren.

dom04

Dom över död man tar sin början 1933 när Hitler blivit rikskansler i Tyskland. Huvudredaktören för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, Torgny Segerstedt (Jesper Christensen), tar tidigt ställning mot nazisterna i sina dagsedlar och hyllas inledningsvis av etablissemanget för sitt ställningstagande. Men när kriget bryter ut blir de rädda för Segerstedts vassa penna och manar till tystnad.

dom06

Det slår gnistor om Segerstedts möten med statsministern och kungen. Jag älskar när ordkrigen är korrekta och väluppfostrade. Men Jan Troells film handlar lika mycket om Segerstedts privatliv som hans journalistiska gärning. Det kanske till och med blir för mycket av det privata. Hans fru Puste (Ulla Skoog) är i mina ögon huvudperson i början av filmen. Jag vet att filmen inte ska handla om henne, men det är henne jag engagerar mig i. Det gör så ont att se hur Torgny välkomnar sina hundar men knappt lyfter huvudet när hans fru kommer in i rummet. Hon vet om att han är otrogen och Torgny gör sig inget besvär för att dölja det.

dom01

Älskarinnan heter Maja (Pernilla August) och är gift med kollegan och vännen Axel Forssman (Björn Granath). Även han känner till Torny och Majas relation. Eftersom Dom över död man är baserad på verkliga personers liv går det inte att undvika Pustes död, men den kommer alldeles för tidigt i filmen. Torgny som redan tidigare hemsöks av sin mors spöke (bokstavligt talat) får nu besök av ännu en kvinna från andra sidan när han med skuldmedvetet sinne sitter på sin kammare.

dom08

Fotot är Troells styrka. Även om jag inte alltid uppskattar berättelserna han valt att skildra kan jag luta mig tillbaka och njuta av bilderna och hans känsla för detaljer. I Dom över död man går han tillbaka till svartvitt foto, något jag inte tror han gjort i sina spelfilmer sedan Ole dole doff på 60-talet. Det är mycket vackert. Men jag skulle så gärna vilja att den pigga 80-plussaren gjorde en samtidsskildring igen. Förutom i dokumentärer (där mästerverket Sagolandet är oöverträffad) hände det senast i Il Capitano för drygt 20 år sedan. Vad ser han 2013? Av hans historiska skildringar är det Utvandrarna, Nybyggarna och Hamsun som sticker ut. Även den sistnämnda handlade om Norden under andra världskriget och var i mina ögon överlägsen Dom över död man.

dom07

Förutom fotot är skådespelarinsatserna från Jesper Christensen och Ulla Skoog väl värda att ta del av. Det är roligt att se Ulla Skoog igen och att se henne göra någonting annat än komedi. Faktum är att det tar några scener innan jag lyckas skaka komikern Ulla Skoog ur huvudet.

dom03

Efter att ha sett Yohanna Troells bakomfilm En närgången gransking som finns med på DVD:n leker jag med tanken att skriva om hela texten ovan. Men jag gör inte det. Det var trots allt mina spontana tankar när jag utan några förkunskaper om Dom över död man precis hade sett den. Men en omvärdering måste göras. När Jan Troell intervjuas av sin dotter står det klart att han vet precis vad han gör och att han ironiskt nog vill fånga sådant som jag brukar sakna i filmer. Kanske jag valde fel ingång till filmen och släppte inte mina förutfattade meningar trots att det tidigt i filmen stod klart att filmen inte var vad jag hade väntat mig? Det kan ju också vara så att Troell inte lyckats skildra det han ville på ett övertygande sätt. Precis som i Så vit som en snö trodde jag på förhand att det var ett historiskt skeende som skulle vara det viktiga i Dom över död man, men egentligen är det ju i båda fallen människorna med alla deras brister som Troell vill berätta om.

dom02

Jag kommer att se om Dom över död man. Då kommer jag att lägga större fokus på Segerstedts identitet. Det var först i den sista tredjedelen av filmen som jag började se hur Segerstedt byggde upp hela sitt livs mening på att vara Hitlers motståndare. Det finns en dödslängtan hos honom. Han längtar efter spökena som hemsöker honom och Hitler kanske bara är en ursäkt för att hålla sig vid liv medan han väntar på att få möta sin mor igen. Dom över död man kan säkert få ännu en stjärna efter en andra titt.

Dom över död man, reviewed by Mattias Berg on 2013-04-29T12:00:50+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 29 april, 2013