Downton Abbey: A Moorland Holiday

Downton Abbey: A Moorland Holiday

a_moorland_holiday_02Ungefär i samband med at jag fick denna kopia kom beskedet att säsong 6 av Downton Abbey kom att bli den sista. Det känns som att man verkligen fattat rätt beslut, Downton Abbey har de sista varit trevlig underhållning som mer och mer börjat gå på tomgång och det är dags att runda av. Men först A Moorland Holiday.

Det är höst 1924 och Lord Sinderby har bjudit in familjen till Brancaster Castle som han hyrt för att jaga ripor. Väl på plats står det klar att Sinderbys butler, Stockwell, inte är förtjust i varken Tom Branson eller Sinderby vilket snabbt riskerar att eskalera och förstöra helgen. Tur att Barrow finns där att styra upp det hela, eller? Hemma i Downton oroar sig Bates för Anna och kommer på en riskfylld plan för att hon skall komma ur fängelse. Carson och Hughes fortsätter sina planer att köpa ett hus tillsamman för att driva bed and breakfast fast Hughes har en hemlig som kan äventyra det helg.

Det är Downton Abbey, det skulle kunna vara hela recensionen. På gott och ont har serien en själ som går igenom alla fem säsongerna och gör sig påmind här. Det kommer inte hända något som ni inte sett tidigare, det kommer inte vara några stora omvälvande saker som sker utan det kommer vara samma gamla hjulspår som serien rullar i, på gott och ont. Om du är som mig och gillar serien är det inget fel med detta, man får sin dos brittiska överklass och kammarspel och är nöjd med det. Men det som jag också klagat på i de senaste säsongerna blir ännu mer tydligt här, det finns en kontinuitet i det att tiden går men det händer inte så mycket med karaktärerna, vi vet vad de skall göra och hur de tänker vid det här laget. Samtidigt är det antagligen anledning till att man ser en serie som denna, det finns en trygghet i det hela, det är mysig och kul med alla intriger.a_moorland_holiday_03

Lady Mary får en eventuell ny kavaljer introducerad i detta avsnitt och jag tror det kan bli en person som passar hennes personlighet bra. Även Edith verkar finna en person som hon intresserar sig för och jag hoppas verkligen att hon får ett lyckligt slut, stackarn har fått bära alldeles för mycket i serien. Samma sak med Anna och Bates. Ett tag var det spännande att se om deras kärlek skulle överleva alla strapatser men nu vill man bara att de skall få leva lyckliga. Bäst i denna julspecial är som vanligt Violet Crawley och Isobel Crawley. Deras förhållande har under seriens gång utvecklas till en vänskap mellan två äldre kvinnor som inte är rädda att säga exakt vad de tycker till varandra. I detta avsnitt så avhandlas Lord Mertons friande till Isobel och prins Kuragins romans med Violet får ett avslut. Deras spel mot varandra är perfekt och det märks att det är två duktiga skådespelare som komplimenterar varandra bra. Sedan måste Alun Armstrong nämnas som butlern Stockwell, väldigt bra skådespel från honom och en roll som sticker ut.

A Moorland Holiday är för den trogne Downton Abbey tittare som vill få sig en snabb dos innan nästa säsong kommer. Välspelat och bra scenografi men inget som sticker ut. Alla andra kommer ändå inte förstå något.

Downton Abbey: A Moorland Holiday, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-04-14T06:58:12+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 14 april, 2015