Downton Abbey: A journey to the Highlands

downtonabbeyhighlands2

Detta är den julspecial som gick mellan säsong 3 och 4. Den är en del av serien och jag skulle säga att alla som skall se säsong 4 definitivt bör se den då det har stor påverkan på serien. Med det sagt låt oss titta närmare på Downton Abbey: A journey to the Highlands.

Familjen Crawley bestämmer sig för att hälsa på sina skotska släktingar och reser till Duneagle Castle. Mary är höggravid och trots Matthews protester ser hon det som självklart att åka. Samtidigt får personalen på Downton ta det lugnt ett par dagar och passar på att gå på marknad. Uppe i Skottland dyker Michael Gregson upp och försöker imponera på Ediths föräldrar. Tom följer inte med utan stannar kvar hemma på slottet och börjar fundera på sin roll i familjen, kommer han någonsin att passa och kan han umgås med personalen på ett någorlunda normalt sätt? En ny tjänsteflicka vid namn Edna dyker upp visar stort intresse i Tom, kanske lite för stort.

Säsong 3 var verkligen den starkaste i serien men den skakade också om tittarna rejält. Flera stora händelser påverkade alla och detta julavsnitt knyter ihop påsen inför nästa säsong. Bates är äntligen ute ur fängelse, han och Anna har äntligen en chans att leva lyckliga tillsammans. Matthew och Mary verkar också äntligen har hittat en tillvaro som fungerar. Då är det värre för Edith som fallit för en gift tidningsredaktör och Tom som känner sig vilse efter Sybils död. Förändring är något som vi har fått vänja oss vid sedan första säsongen av Downton Abbey, viktiga personer har kommit och gått och flera av de större rollerna har försvunnit ur serien. Många skådespelare har skrivit på kontrakt för tre säsonger och när dessa var slut var det några som valde att gå vidare, detta kom så klart att skapa stor debatt på nätet men jag måste säga att manusförfattarna gjorde det bästa av situationerna.downtonabbeyhighlands

Samtidigt kan jag känna lite sorg efter att ha sett detta avsnitt. Min fru som var hängivet fan av serien meddelade att hon inte tänkte se säsong 4. ”Det kan bara gå utför härifrån”. Jag kan delvis hålla med att efter händelserna i detta avsnitt är det klart att serien inte kommer vara densamma i framtiden, säsong 3 gav oss stora förändringar men inget som är lika stort som här. Vet man inte om det hela (vilket bara är möjligt om man bott under en sten) kommer händelserna som en rejäl smäll i magen. Men det visar också att manusförfattarna inte är rädda för att göra förändringar. Som vanligt lyfter skådespelarna avsnitt till nya höjder. Downton Abbey hade inte varit något utan alla dessa intriger, romanser och riktigt bra skådespel. Kul att skådespelare som Maggie Smith och Hugh Bonneville får resten av ensemblen att lyfta sig ytterligare en nivå.

Downton Abbey: A journey to the Highlands, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-03-21T12:00:06+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 21 mars, 2014