Downton Abbey – Säsong 1

Finns det något mer som britterna älskar än den tiden som är från viktorianska eran fram till andra världskriget? Solen gick aldrig ner över riket och man var en verklig stormakt. Denna tid verkar alltid locka till tv-serier i Storbritannien och de drar oftast stor publik. Kombinera detta med en serie som handlar om tjänstefolk och herrskap och du har en vinnande kombination i Downton Abbey.Downton_abbey_02

Robert Crawley är Earl of Grantham och bor på Downton Abbey med sin fru och tre döttrar. Som fader vill han sina döttrars väl, men han vill också se Downton Abbey leva vidare. Dock finns det en del problem, när Robert Crawley var ung och fattig gifte han sig med en rik amerikanska för att säkra pengar. Men i sin faders testamente står det att Downton Abbey och Earlskapet endast kan gå vidare en manlig arvinge. Och utan titeln kommer deras äldsta dotter, Mary, att vara fattig då pengarna är knutna till titeln. Men allt detta ser ut att vara ordnat då Mary skall gifta sig med sin kusin. Men när denna dör under förlisningen av Titanic omkullkastas alla planer. Godset kommer då att gå till Matthew Crawley, en långväga kusin från Manchester som jobbar som advokat. Medan Roberts fru och mamma slåss för att få testamentet upphävt bestämmer sig Robert för att bjuda in Matthew så han får ta del av godset och lära sig sin nya miljö. Och kanske finns det en chans till romans mellan Mary och Matthew?

Nere bland tjänarna är finns det gott om intrig också. John Bates dyker upp under första avsnittet anställd som Lord Granthams betjänt, en tjänst som den unge Thomas hade siktet inställt på. Han och kammarjungfrun O’Brien börjar omgående att smida planer för att bli av med Bates. Gwen drömmer om att bli sekreterare och Tom Branson en politisk aktiv chaufför vars socialistiska budskap fascinerar en av döttrarna.Downton_abbey_03

Som ni kan förstå är Downton Abbey fullt av intriger från första avsnittet. Men samtidigt så där mysigt brittiskt där ära, heder och att inte förlora ansiktet utåt är minst lika viktigt som familjen. Så intrigerna pågår oftast bakom stängda dörrar och alltid med ett leende på läpparna och en artig ton. Det är kanske därför jag gillar serier som denna mer än vräkigheten som finns i t ex Dallas. Här är det intriger och hämnd med stil. Downton Abbey är inte unik i sina teman om kärlek, svartsjuka och svek men det är gjort med stil och med en inramning som gör det både roligt och intressant att titta på.

Julian Fellowes som även skrivit manus till Gosford Park och Vanity Fair gör även ett bra jobb att lägga in politisk och social kontext i serien. Serien tar sin början några år innan första världskriget när kvinnor fortfarande inte hade rösträtt i Storbritannien, socialismen var på framväxt och det system som syntes så orubbat med överklass och underklass var på väg att förändras. Vi ser det i små glimtar genom serien och det är något jag misstänker kommer växa sig starkare under kommande säsonger. Samtidigt får vi också gotta oss i den brittiska aristokratin och allting som pågår där. Och se växelspelet mellan tjänstefolk och herrskap. För även om det är uppenbart att dessa adelspersoner inte kan klara sig utan sina tjänare ser vi också att tjänarna är beroende av sin tjänst för att kunna leva ett rätt så bra liv i början av 1900-talets England.Downton_abbey_04

Downton Abbey är en påkostad serie och det märks. Både kulisser och kläder är bland de snyggaste jag har sett för en tv-serie som utspelar sig under denna tid och ITV har verkligen inte sparat på krutet för att vi skall kännas oss som vi befinner oss hemma hos Lord Grantham. Det är verkligen en imponerande. Samtidigt är det lite för rent och lite för snyggt ibland, vi påminns om att det trots allt är en tv-serie vi tittar på.

Jag kan inte annat än rekommendera Downton Abbey till alla som vill se en riktigt bra tv-serie. Den är full av intriger, rackartyg och svek men håller även en hög klass rakt igenom vilket gör den till en fröjd att se.

Downton Abbey - Säsong 1, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-03-30T07:00:11+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 30 mars, 2013