Downton Abbey – Säsong 2

När denna andra säsong tar sin början pågår första världskriget för fullt och Downton Abbey påverkas precis som resten av Storbritannien. Det kommer att ske stora förändringar, både för herrskap och tjänstefolk.

Downton Abbey S02 01

Både Matthew Crawley och Thomas Barrow befinner sig i Frankrike och skyttegravarna. William drömmer om att få tjäna sitt land medan Tom Branson vägrar att tjänstgöra. Matthew har även förlovat sig med den unga Lavinia Swire, något som får Lady Mary att ta kontakt med Sir Richard Carlisle en rik mediamogul och lämplig kandidat för giftermål. Giftermål är även något som John Bates och Anna Smith tänker på, men saker och ting kompliceras när Bates fru dyker upp och kräver att han kommer tillbaka till henne. Daisy har det inte heller lätt, William vill göra gifta sig med henne innan han går i krig men hon är inte säker på att det är rätt, då hon inte har lika starka känslor för honom.

Säsong 2 av Downton Abbey är rivstartar med kriget och är minst lika full av intriger som den första säsongen. Men kanske minst lika viktigt är att det pågår väldigt mycket karaktärsutveckling. Första världskriget lämnar ingen oberörd och alla karaktärer påverkar på olika sätt. Även om adeln fortfarande sitter säkert så blir Downton påminda om krigets fasor när slottet förvandlas till ett behandlingshem för officerare. Det uppstår också en krock mellan dem som ser ett nytt syfte i livet och mottager denna chans till arbete med glädje och de som oroas över hur detta kommer att påverkar gamla invanda mönster. Framförallt blir det en konflikt mellan systrarna Crawley där den yngsta Sybil äntligen ser sin chans att växa fram ur sina systrars skugga och hitta något meningsfullt. Romansen mellan henne och Branson kanske också är den som jag fann mest intressant.Downton_säsong_2_03

Det är också en mörkare säsong där Robert Crawley känner sig malplacerad, ivrig att få hjälpa sitt land får han reda på att hans grad är mest för syns skull och att armén inte har något intresse av honom. Han misströstar också de förändringar som sker inom familjen och den plats som hans familj har haft naturligt under åren. Det sker även en hel del dödsfall som påverkar alla runt omkring och med världskrig och spanska sjukan kan jag som tittare aldrig vara säker på vem som kommer att klara sig. Denna andra säsong ligger fokus på krig och kärlek, det finns gott om intriger om vem som skall giftas sig med vem och mitt upp i allt detta är kusin Violet och försöker se till att familjeheder behålls och att rätt personer gifter sig.

Gillade man Mary Crawley under första säsongen finns det ingen anledning att bli besviken här. Hon är ledstjärnan och hennes intriger med Matthew och Sir Richard är både intressanta och spännande. Även om handling inte är seriens starkaste attribut så är just historien kring Mary och hennes kärleksliv bland det mest intressanta. Också intressant är den utveckling som en person som Thomas Barrow gör, där han har en vilja att distansera sig från livet som tjänare men till slut finner sig dragen till det, kanske mer beroende på yttre omständigheter än något annat. Den nya karaktären Ethel är intressant också, en ganska naiv kaxig ung kvinna som kommer ha nog så mycket problem under säsongen.Downton_säsong_2_04

Jag hade kanske hoppats på en säsong med mer av de intriger som gjorde den första säsongen så bra, men jag blev lite besviken över att säsong 2 inte kunde leva upp till detta. Som tur var finns det gott om bra skådespelare som bär sina roller, fint skrivna dialoger, utmärkta kulisser för att kompensera för detta och de intriger vi bjuds på är riktigt saftigt. Men Downton Abbey- Säsong 2 är snarare för fansen som älskade säsong 1 än de mer avvaktande tittarna som kanske inte var helt sålda.

Downton Abbey - Säsong 2, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-05-12T12:00:07+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 12 maj, 2013