Downton Abbey – Säsong 3

Downton Abbey har på ett par säsonger blivit ett fenomen som spridits över hela världen och i höstas visades den tredje säsongen på SVT, nu finns den även ute på Blu-ray och vi har granskat den.Season-3-downton-abbey-02

Vi är nu inne på 1920-talet och Matthew och Mary har äntligen gift sig. Tyvärr är det ingen munter framtid som möter dem då Robert Crawley har förlorat en stor del av sin förmögenhet på ett aktieinnehav. Framtiden ser riktigt mörkt ut för Downton Abbey och det är inte säkert att den kommer finnas kvar i familjens ägo. När Matthew får reda på att han eventuellt fått ärva ett större arv efter Lavinia Swires far ser alla problem ut att vara lösta, men Matthew är inte säker på att han skall använda pengar. Anna fortsätter kämpa för att få Bates ur fängelse, en situation som ter sig svårare för varje dag. Men kanske har hon hitta en ledtråd. Sybil och Branson har anpassat sig till sitt nya liv men när de kommer hem till Matthew och Marys bröllop står det klart att deras sätt att leva är en krock med resten av familjen Crawley. Dock kommer Coras mamma över och med sitt amerikansk perspektiv kanske hon kan ge dem en del att fundera på?

Kriget som var huvudfokus i säsong 2 är över och livet på Downton återvänder till det normala men ändå inte riktigt. Om man tyckte att Matthew var en utböling i säsong 1 är Branson det i ännu större grad under denna säsong och det sätter verkligen hela familjen i gungning. De politiska vindar som blåste under denna period gör sig påmind och vi får ett större fokus på de klasskillnader som finns mellan ur Earl of Grantham lever sitt liv och hur Sybil bor i Irland. Det sätter på något sätt prägeln på denna tredje säsong. Samtidigt är detta Downton Abbey, så det blir aldrig särskilt politiskt eller större konflikter. Robert Crawley framstår alltid som den respektable gentlemannen vars vägar i slutändan kommer att leda rätt. Kanske är det britternas fascination med adeln och överklassen som sätter sin prägel här men som svensk har jag lite svårt att greppa detta ibland.

Downton Abbey S3 02

Julian Fellowes kan vara rätt så enkelspårig på detta sätt ibland men tack vare ordentligt duktiga skådespelare så räddas serien och mitt beroende av den fortsätter. Utan Hugh Bonneville som Lord Grantham hade han framstått som en osympatisk klant som han famlar på i denna tredje säsong. Samtidigt är intrigerna minst lika starka som tidigare och dessa gör hela serien värd att se. Både Thomas Barrow och O’Brien är nästan höjdpunkterna numera med deras spel nere bland tjänstefolket. Tanken var god att ha Shirley MacLaine som Coras mamma och visst är det kul att se henne och Maggie Smith tillsammans men karaktären utnyttjas inte till sin fulla potential.

Säsongen bjuder även på stora förändringar, väldigt stora förändringar, men dessa skapar också drama och gör att andra halvan av säsongen på många sätt blir mer intressant och spännande än den första. Borta är också den där känsla av såpopera som fanns under andra säsongen, Downton Abbey har alltid handlat mer om intriger än handling men under förra säsongen blev det fånigt. Samtidigt har vi nu ett antal trådar att följa som är intressanta, Annas kamp för Bates, Matthew och Marys försök att leva tillsamms, Roberts kamp om att greppa en ny förändrad värld etc. Avsnitten flyter på i bra takt och det finns alltid något där.

NUP_151611_0173.JPG

Jag har gett Downton Abbey höga betyg rakt av, inte för att det är den bästa serien jag har sett utan för att det är en serie som slukar mig som tittare. Det är en serie som jag inte kan sluta att titta på, med bra skådespelare, dialog och intriger är det en njutning att se vad som händer härnäst i Downton.

Downton Abbey - Säsong 3, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-05-19T12:00:32+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 19 maj, 2013