Downton Abbey säsong 5

Downton Abbey säsong 5

downton-abbey-5-01Då var det dags för säsong 5 av den omåttligt populära brittiska serien Downton Abbey. Även om serien blivit gradvis sämre med åren och inte håller samma attraktionsvärde som den gjorde vid starten så väntade jag ändå ivrigt på att få mina händer på ännu en säsong.

Året är 1924 och förändringarnas vindar blåser allt starkare i Storbritannien. Numera är det Labour som styr landet och många vänstermänniskor tror att tiden är inne för ett skifte. Bransons vän Miss Bunting lyckas reta upp Lord Grantham ett otal gånger med sina ärliga och uppriktiga kommentarer. Samtidigt så börjar Scotland Yard gräva i mordet på Mr Green och Anna oroar sig för vad det skall hitta. Skall Mr Bates och Anna någonsin få vara lyckligt gifta? Edith har placerat sin dotter hos en bonde i närheten av godset för att få se henne. Men bondfrun är inte så pigg på att hon hela tiden kommer dit. Samtidigt har man ännu inte hitta Michael Gregson och även om det ser mörkt ut vill inte Edith sluta hoppas. Många ryska aristokrater har flytt till England efter revolutionen och Rose hjälper dem när hon en dag träffar en stilig ung man vid namn Atticus.

Jag läste en artikel nyligen som summerade upp Downton Abbey perfekt. Det stod att det är ointressant om säsong fem är bra eller inte. Du kommer att se den av samma anledning som du skickar julkort till avlägsna kusiner eller står ut med din jobbiga morbror på julafton, de är släkt. Och även om de aldrig ändras så ser du dem bara en gång om året och det är alltid en trevlig stund. Så är det med Downton Abbey också. Det finns ingen förändring i serien utan allting rullar på i invanda gamla spår.

downton-abbey-5-04Det är lite som ett självspelande piano, samtidigt är det välspelat, med snygga kulisser och bra dialog. Själva hantverket bakom serien finns det inte mycket att klaga på, få serier jag har sett om 20-talets Storbritannien är så välgjorda som denna. Och även om saker och ting nästa hela tiden är sig lika så finns det gott om intriger och det är dessa som gör att jag kommer tillbaka till serien varje år. Det kan man i varje fall lita på att varje säsong är på bredden fylld med intriger, missförstånd, ära, heder och traditionella värderingar. Thomas gör sitt bästa för att göra livet surt för allt tjänstefolk, Cora har en flört med en konsthistoriker, Mary kan som vanligt inte bestämma sig vem hon skall gifta sig med och Molesley blir kär i Miss Baxter.

Samtidigt så börjar serien spreta lite oroväckande mycket, en gång i tiden var fokus, navet i serien Mary och Matthew och deras relation som sakta men säkert ledde till kärlek. Det fanns en ramhistoria att hålla fast vid, något som gav stadga åt resten av intrigerna och sidospåren. Förra året fanns det rester kvar av detta när Mary försökte hantera Matthews dödsfall och att gå vidare. Men denna säsong är allt sådant borta och kvar finns en serie som inte har någon grund. Och detta ger säsong 5 stora problem. Det är kul att se alla intriger och snabba repliker men det finns inte något som driver oss igenom hela säsongen. Det skulle visserligen kunna vara Edith och hennes barn men den stackars kvinnan är så ointressant jämfört med övriga karaktärer, hon blir alltid den svaga, bortglömda som Mary klagar på.

EMBARGOED_UNTIL_3RD_NOVEMBER_DOWNTON_EP8_64.jpgMen som jag skrev ovan räddas saker av skådespel och manus. Att se Maggie Smith och Penelope Wilton duellera i ord är alltid lika underhållande. Eller hur Jim Carter lyckas ge Carson tillräckligt mycket dignitet i allting han gör. Michelle Dockery är fortfarande den som är bäst i serien och det är alltid lika kul att se henne som Mary Crawley med sin vassa tunga. Kevin Doyle ger oss i Molesley lite väl behövlig humor och Rob James-Collier har lyckats göra Thomas Barrow till en konstform av elakheter. Serien har fortfarande sina liberala problem, att en läkare skulle säga till en homosexuell man att det inte är något fel på det 1924 finner jag lite väl otroligt och Lord Grantham är fortfarande ultrakonservativ när handlingen kräver det och väldigt liberal och världsvan när så krävs.

Säsong 5 av Downton Abbey kommer inte göra att serien vinner några nya fans. Men för oss som har hängt med i fyra säsonger och tre julspecialer så är det samma gamla rutin och det är en njutning att se även om det inte riktigt har kvar sin gamla charm eller lyster.

Downton Abbey säsong 5, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-02-09T06:43:12+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 9 februari, 2015