Dracula Untold
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Dracula Untold

dracula-untold-02Det är inte så att det finns ont om filmer om vampyrer och Dracula. Så när det är dags för ytterligare en så väljer man ett lite annorlunda grepp, Dracula som missförstådd hjälte.

På 1400-talet lever Vlad III Dracul som kung över Valakiet (där Transsylvanien ligger). Som ung tvingades hans far ge honom som soldat till Ottomanska riket och Vlad har dyrt och heligt lovat att så inte skall ske igen. Han är en rättvis kung och älskad men när turkarna dyker upp och begär förutom pengar även 1000 unga pojkar till sin armé så inser han att han och hans män inte har tillräckligt med krafter för att stoppa dem. Men prästerna har berättat om en ondska som bor uppe i bergen som har övernaturliga krafter. Vlad beger sig dit för att se om han kan få tag på den kraften och rädda sitt folk.

Legenden om Vlad är om en kille som satte sina fiender på pålar, kokade dem och stympade dem och försvarade sitt rike mot den ottomanska expansionen. I filmen tonas de brutala delarna av Vlad ner till en rätt from man som ser till sitt folks bästa. Hur det egentligen ligger till är svårt att veta. I Västeuropa framstår han ofta som betydligt mer blodtörstig än i texter från samma tid som kommer från östra Europa. Filmen försöker göra en kombination av verklighetens Vlad tillsammans med det som Bram Stoker diktade upp på 1800-talet. Det går sådär.dracula-untold-03

Luke Evans är charmigt hunkig som Dracula och går runt och ser fundersam ut större delen av filmen när han inte använder sina krafter för att försvara sitt folk. Han känns mer som en präktig skolpojke än ett monster. Annars är det mer medeltida krigsfilm än skräck och allting är anpassat för att passera PG-13 i USA. När väl Dracula börjar använda sina krafter så handlar det mer om effekter och hur häftigt det ser ut för publiken än någon smygande rädsla. Det å andra sidan är kanske det mest intressanta med hela filmen. När Vlad äntligen använder sina krafter för att slåss mot en fånigt stor Ottomansk armé. Resten av skådespelarna lämnar inget eko. Dominic Cooper dyker upp som filmen huvudskurk och är synnerligen slätstruken.

Regissören Gary Shore är ytterligare en av dessa reklamfilmsmakare som nu fått en chans i Hollywood och detta är hans första film. Helt klart mer inspirerad av Zack Snyder än Francis Ford Coppola väljer han en film som blir varken hackat eller malet. Det stora problemet med Dracula Untold är att den varken är dålig eller bra, det är en mittenfåra som går rakt igenom landet tråkig. Det finns scener i filmen som är underhållande och jag funderade aldrig på att stänga av filmen men det är också allt jag tar med mig. Annars har filmen en hel del logiska luckor där man utnyttjar vad vi som tittare vet om vampyrer men ingen i filmen borde ha koll på (eller de kanske har det men i så fall förklaras varför på ett synnerligen dåligt sätt).

dracula-untold-04Från början vad de tal om att Alex Proyas skulle regissera, det hade kunnat bli en intressant film. Denna film är tydligen en del i Universals planer på att göra en reboot på Universal Monster och ryktet går att Luke Evans kan dyka upp i en framtida Mummy-film. Om denna film är en indikation på vad som komma skall hoppas jag att det inte blir några fler filmer.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Dracula Untold, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-06-03T08:00:42+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 3 juni, 2015